hoe kan het dat er het ene moment een geweldige wind staat, en het andere moment het zowat windstil is. en dat het dan weer onverwacht begint te waaie

Toegevoegd na 1 minuut:
weet ook wel dat het windvlagen zijn, maar waar komen die vandaan, en komen die elkaar onderweg niet ergens tegen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is ingewikkelde materie. Wind stroomt vanuit gebieden van hoge naar lage luchtdruk; dat is logisch. Temperatuurverschillen ontstaan door draaiing van de aarde, waardoor de hoek van de zon steeds verandert, draaiing van de aarde om de zon, waardoor we in combinatie met de schuine stand van de aarde de seizoenen kennen en de zon dus voor ons hoger of lager aan de hemel staat. Oceanen worden om die reden ook meer of minder opgewarmd, waardoor je warme en koude golfstromen krijgt, die over een lange tijd hun warmte afgeven of juist de lucht erboven afkoelen. Op de evenaar is de snelheid van de aarde zo'n 40.000 km per etmaal (1 rondje om de as van de aarde). De zon stuwt de warme lucht naar het noorden en naar het zuiden, door opwarming en dus uitzetting van die lucht. Waar wij wonen, is de omtrek van de aarde veel kleiner dan op de evenaar. De lucht heeft nog de snelheid van de evenaar en begint ons dus in te halen. Vandaar hebben we doorgaans een wind die van links (westen) komt, want de aarde draait linksom. Daardoor lijkt het alsof de zon naar rechts gaat. Al die factoren bij elkaar (en nog meer) zorgen voor verschillen in temperatuur en luchtdruk, waardoor de lucht gaat stromen naar het punt van de laagste luchtdruk. Wij noemen dat wind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien heeft u iets aan onderstaande link
http://www.knmi.nl/cms/content/28846/buien_en_windstoten
Bronnen: