Hoe kom je er achter welke mensen liegen tijdens een enquête?

Stel, je houdt voor een onderzoek enquêtes. Hoe weet je dan welk percentage daarvan liegt? Bijvoorbeeld om bij een uitkomst te komen van ''35%* van de vrouwen denkt wel eens aan hun ex tijdens de sex''. Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die dan niet de waarheid willen zeggen, en dus liegen.

Hierdoor wordt de enquête lichtelijk minder betrouwbaar en ik vroeg me af of hier ook rekening mee gehouden wordt op een of andere wijze bij enquêtes die voor dergelijke onderzoeken gehouden wordt.

Of worden er ook weer enquêtes gehouden over wie wel eens zou liegen tijdens een enquête? ... Maar ook daar heb je dan weer leugenaars tussen?

Niemand is namelijk altijd 100% eerlijk.

*dit percentage is verzonnen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een methode die wordt gebruikt is om in een behoorlijk lange enquête dezelfde vraag op verschillende manieren een paar keer langs te laten komen. Zo kom je erachter dat er iets is met de antwoorden op diezelfde vraag die van één en dezelfde persoon afwijken.

Daar kom je niet achter. En goede anquetes zitten er daarom vaak controle vragen; Dezelfde vraag in andere bewoordingen / omgedraait. Dan krijg je een idee of mensen gewoon wat opschrijven. Enuiteraard is eht zo dat als je 5000 keer een enquete in laat vullen, het gros gewoon eerlijk is.

Liegen is natuurlijk een groot woord. Enquetevragen kunnen door verschillende personen op verschillen manier worden opgevat. Dit heeft te maken met de vraag en wat de persoon nu het belangrijkste vind aan de vraag. "Bent u bereid te verhuizen voor een betere job?" De een is het woord 'bereid' erg belangrijk, voor een ander is verhuizen een belangrijk woord. hierdoor krijgt de vraag altijd verschillende opvattingen en dus antwoorden.

Je moet consistente antwoorden geven. Is dit niet het geval dan is de vraag niet goed begrepen of het antwoord is onjuist. Een goede enquete heeft herhalende vragen

Enquêtes worden natuurlijk vaak anoniem afgenomen, of er wordt bijgezegd dat de gegevens vertrouwelijk worden gebruikt, waardoor er vanuit wordt gegaan dat er eerlijk geantwoord wordt. In geval van wat meer ingewikkelde enquêtes over bijvoorbeeld klanttevredenheid, worden ook sommige vragen ook op een iets andere manier herhaald, om zo te kunnen filteren of er respondenten zijn die niet de waarheid vertellen. Deze worden dan herkend en uit het onderzoeksresultaat gehaald. En wat betreft jouw voorbeeld: dergelijke onderzoeksresultaten neem ik altijd maar met een hele grote schep zout. De onderzoeken worden vaak onbetrouwbaar uitgevoerd: er kan bijvoorbeeld door 1 persoon meerdere keren worden geantwoord, het wordt gevraagd in een omgeving die al voor bevooroordeelde respondenten zorgt (bijvoorbeeld, een vraag over vreemdgaan op een site voor gelovige jongeren of op een datingsite voor swingers), of de onderzoeksvraag is opgesteld op een manier waardoor respondenten al een bepaalde hoek in worden gedwongen. Overigens wordt er bij serieus onderzoek altijd rekening gehouden met een afwijking, dit is een rekenkundig getal dat gebaseerd is op onder andere hoeveel mensen de enquête hebben ingevuld en hoe de respondenten zijn gekozen.

Hangt van het onderwerp af. Daar moet je zelf een goede inschatting voor maken. Bijvoorbeeld: Hoe lang is uw jonge heer? 80% leugenaars. Wat voor auto zou u graag willen hebben? 100% eerlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100