Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft de ziel een massa?

Uit een verhaal van Dan Brown: Een onderzoekster op gebied van Noetic scienceseen doet een proef met een afgesloten kist deed, waarin het gewicht van een stervende man heel precies werd gewogen; voor en na het verscheiden. Dit zou verschillend zijn. Is hierover iets wetenschappelijks bekend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het zijn de lichaamsgassen die bij het stervensproces het lichaam verlaten.
Er zijn zelfs wat lugubere verhalen bekend over lijken die een tijdje na de dood nog zelfs kunnen boeren.

Het lijkt mij dat de verklaring van de "missende" grammen dáárin gezocht moet worden.

Bovendien: het concept van een "ziel" is zó speculatief,dat die,hóe graag we dat ook zouden willen, niet met wetenschappelijk en verifieerbare feiten kunnen aantonen.

Onze wetenschappelijke kennis,onze technologie en meetapparatuur zijn té ontoereikend hiervoor.

Áls er al sprake zou zijn van het eventuele bestaan van een ziel,dan ligt dat dus vérre buiten onze waarneembare en meetbare wetten van tijd en ruimte,ergo:
een "ziel" zou zich dan onvermijdelijk in een méér-dan-vierdimensionaal,buiten-tijdruimtelijk "frame" moeten bevinden.

Maar dit is álles pure speculatie.

Het lijkt mij in ieder geval tóch nuttig,gezien de ontwikkelingen in de quantumfysica,M-theorie,superstringtheorie,informatietheorieën,psychocybernetica,e.d. dat de wetenschap moet proberen om dit dilemma "bestaat een ziel ja of nee" in de toekomst d.m.v. gedegen onderzoek (indien dat dan mogelijk is) ófwel definitief te bevestigen,dan wel definitief te weerleggen.

En tót die tijd?
Dan is het meest eerlijke antwoord,denk ik:
niemand weet het en is dusa de vraag of de ziel een massa heeft nutteloos.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dit lijkt mij heel moeilijk te bepalen.

Kijk eens de film: 21 Grams (gewicht van de ziel', zeggen ze). Sowieso topfilm!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17 gram, dat is je laatste zucht.

Toegevoegd na 1 minuut:
of 21, ja dat kan ook. Film ....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verwijst oa naar de film 21 grammes. http://www.imdb.com/title/tt0315733/

En nee. Er is geen herhaalbaar experiment uitgevoerd dat dit bevestigd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziel is de niet-materiële, spirituele component van de mens. In een andere opvatting is het de drager, de uitdrukking of het voertuig van de geest.
In filosofische zin is de ziel niet-materiëel en zou dus daarom geen massa kunnen hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziel weegt net zo veel als het netto gewicht van de som van al je gedachten…
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziel heeft geen massa, zoals een gedachte ook geen massa heeft. De gewichtsafname in een afgesloten kist (als die luchtdicht is) kan ik niet verklaren. In een open ruimte is de gewichtsafname hooguit het gewicht van de laatste ademtocht. 1000 liter buitenlucht weegt grofweg 1,3 kg. Als je laatste ademtocht 1,3 liter zou zijn, zou je dus 1 gram lichter worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of 'de ziel' bestaat is überhaupt nog een vraag die hieraan voorafgaat. Is het echt iets aparts, of is de ziel eigenlijk je hersenen? Ook wijst die proef niet per se op (het verlies van) een ziel: er kan best iets anders veranderen wat de man 21 gram lichter maakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding