Lijken ééneïge tweelingen ook qua karakter op elkaar?

Of kunnen die totaal verschillend zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
6.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Leuke vraag!

Antwoorden (2)

Het uiterlijk van een eeneiige tweeling is behoorlijk identiek.
Indien je ze gescheiden tegenkomt, weet je vaak niet met wie je te maken hebt.
Zie je ze geregeld samen, ontdek je toch duidelijke verschillen, zelfs op een afstand.
Door mijn werk, heb ik geregeld dagelijks te maken (gehad) met een eeneiige tweeling.
Op een gegeven moment zag ik in het uiterlijk duidelijk verschil (net als de ouders).
Denk hierbij vooral aan de vorm van het hoofd, de uitstraling, grootte, lichaamshouding en gewicht.

Het karakter van een eeneiige tweeling valt ook onder de erfelijke eigenschappen (DNA) net als het uiterlijk. Hierdoor is het karakter ook grotendeels overlappend.
Maar ook hier geldt als je ze dagelijks meemaakt, er ook verschillen zichtbaar zijn.
Een paar voorbeelden: een eeneiige tweeling waarvan 1 toch behoorlijk zwaar op de hand was en de ander helemaal niet. Een andere tweeling waarvan 1 heel opvliegend was en de ander rustig. Verder zie ik ook vaak verschil in interesses: sporten, vakken, vervolgopleidingen.
Vaak vind ik ook dat 1 van de 2 toch de dominante is en de ander volgt.
Deze tweelingen worden dus ook met een behoorlijk overlappend karakter geboren, maar opvoeding, omgeving en ervaringen hebben ook invloed op de verdere vorming van het karakter.
Hoe ouder de tweeling wordt, hoe groter het verschil in uiterlijk en karakter merkbaar wordt.

De vorming van het karakter door opvoeding, omgeving en ervaring is ook merkbaar voor een buitenstaander.
Sommige ouders voeden hun tweeling op als 1 individu, terwijl andere ouders de tweeling bewust in andere klassen plaatst en andere kleding aantrekt.
Sommige ouders bieden de tweeling precies dezelfde hobby's aan, terwijl andere ouders echt aan elk kind vragen wat ze willen uitoefenen.
Bij de geboorte is 1 van de tweeling geboren onder gunstige omstandigheden, terwijl de ander echt weken heeft moeten knokken om het ziekenhuis te mogen verlaten.

Kortom, ook het karakter is behoorlijk identiek, maar niet hetzelfde. Verder wordt het karakter beïnvloed door opvoeding, omgeving en ervaringen. En naarmate de tweeling ouder wordt, zijn de verschillen duidelijker te zien en te merken.
https://zwangerbuikkramp.nl/eeneiige-tweeling-alles-over-erfelijk-uiterlijk-en-karakter.html
Toegevoegd op 15 augustus 2019 17:02: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, uit tweelingonderzoek blijkt dat gedrag en karakter deels erfelijk is, omdat eeneiige tweelingen meer op elkaar lijken qua gedrag en karakter dan twee-eiige tweelingen of mensen die geen familie zijn.
tinus1969