Omdat hij heel streng (met ijzeren hand) regeerde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alva was een oude ijzervreter gedurende zijn leven. Hij liet het zwaard eerder spreken dan zijn mond. Hij deed alles voor zijn koning, Karel V, koning van Spanje,en van grote delen van Italië, keizer van het Heilig Roomse Rijk
der Duitse natie, heer der Nederlanden,ook nog eens heerser over Midden-en Zuid Amerikaanse gebieden en over territoria in Azië. Zijn koning was de machtigste man ter wereld in die tijd. De man die dacht dat hij de op één na machtigste man was,dat was Ferdinand Alvarez de Toledo, de derde hertog van Alva. Hij was zelfverzekerd, had aanzien en een sterke militaire reputatie als generaal.
Alva zorgde met zijn leger voor 6 jaren van terreur in de lage landen. Alles en iedereen die tegen zijn koning en diens ideeën/ inzichten was werd terecht gesteld. Hoge edelen werden onthoofd, hij maate jacht op alles watzich in welke vorm dan ook, verzette tegen zijn koning.
Er werden 12.000 processen gevoerd en ruim 1000 mensen geëxecuteerd. Zestigduizend Nederlanders ontvluchtten het land. Toen hij had verloren van de watergeuzen en daarmee Den Briel, verklaarde stad voor stad zich voor Willem van Oranje.Voor Alva bleef maar één strategie en dat was; afschrikwekkende voorbeelden stellen. Dat wil zeggen; opstandige steden innemen, uitmoorden en plunderen. Het verzet nam echter toe, mede door de hoge belastingen die alva oplegde. Op het laatst was hij uitgeput, had jicht en kon zijn soldaten niet meer betalen. De discipline was zodoende ver te zoeken bij hen. Toen hij van zijn functie ontheven werd, liet hij niets anders achter dan zijn slechte naam en een land in opstand.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was onder Filips II dat Alva naar Nederland ging.
amc
13 jaar geleden
Filips II was de zoon van Karel V. De koning waaronder hij diende en die hem opleidde tot bevelhebber van zijn leger. Doordat deze wist dat hij aan zelfoverschatting leed, had hij Filips er al voor gewaarschuwd hem geen plaats in de regering te geven, omdat hij dan de jongere Filip zou gaan domineren. Je hebt dus gelijk dat hij onder de zoon van Karel V. naar nederland kwam.
Omdat hij geen softie was, integendeel. Hij is ook de naamgever van de dukdalf.
De term is waarschijnlijk een verbastering van duque de Alva (Hertog van Alva). Tijdens de Tachtigjarige Oorlog gooiden de watergeuzen o.a. in Den Briel (tegenwoordig Brielle) hun trossen om de meerpalen en riepen daarbij duc d'Albe omdat zij ook graag de strop om de nek van deze hertog wilden gooien. Zo ontstond het begrip dukdalf.

Een andere etymologische verklaring is dat deze staketsels even onverzettelijk zouden zijn als de Inquisitie, in Vlaanderen verpersoonlijkt door de Hertog van Alva = Duque de Alva.