Wat zijn lectoren, wat doen deze, wie financieert deze en als laatst, hoe zit het met die peer-reviews

Peer-reviews: Deze worden gedaan bij / door lectoraten onder elkaar, maar wat is de motivatie erachter, en wat gebeurt hier.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een Lector is een oude term die vroeger wel gebruikt werd voor speciale universitaire docenten. Uiteindelijk is die functie verdwenen.

Sinds kort is de functie nieuw leven in geblazen als docent voor een hogeschool. Daarom worden ze ook gewoon betaald door een hogeschool.

Wat dat te maken heeft met peer-reviews moet je misschien even toelichten, want dat begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat je eerste vragen betreft kan ik geen goed antwoord geven. Wat peer-reviews betreft wel. Die worden gedaan om het gemaakte werk te laten reviewen door een collega met dezelfde en aanhangende specialisatie. Hierdoor krijgt de maker van het werk goede kritiek die hij weer kan gebruiken in zijn uiteindelijke publicatie.