Waar/wanneer word met de nonius eenheid gemeten? En waarom is dit geen gangbare eenheid?

De noniusmeetlat verschilt enkele milimeters van de standaard meeteenheden die wij gebruiken en is accurater.
Een aannemelijke reden die ik kan bedenken is dat deze wellicht later is ontwikkeld..
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Op de noniusschaal is een lengte van n – 1 primaire eenheden verdeeld in n gelijke delen. Op veel schuifmaten met mm-indeling is n bijvoorbeeld gelijk aan 20 en de lengte van de nonius 19 mm. De nonius is dus n – 1 primaire eenheden lang, maar omvat n noniuseenheden. Eén noniuseenheid is dus gelijk aan (n – 1)/n primaire eenheden. De verhouding (n – 1)/n noemen we noniusverhouding (Engels: vernier ratio). Bij metrische schuifmaten heeft deze verhouding gewoonlijk de waarde 9/10, 19/20, 39/40 of 49/50. Zeldzaam is de verhouding 99/100. Bij schaalverdelingen in het Brits/Amerikaanse eenhedenstelsel ziet men onder andere de Vernierratio's 7/8 en 15/16.

De nonius kan echter ook opgedeeld zijn in een kleiner aantal stukjes. Zo zien we bij schuifmaten met n = 40 meestal een indeling van de nonius in 20 gelijke stukjes. De lengte van een eenheid, zoals te zien is op de nonius, noemen we nominale secundaire eenheid. De nominale secundaire eenheid van de schuifmaat uit het voorbeeld is dan 39/20 mm. In dit laatste geval zegt men dat men met de schuifmaat op 1/20 precies kan meten. Dit getal wordt op de schuifmaat vermeld.

Het doel van de nonius is om de primaire schaal aanzienlijk nauwkeuriger te kunnen aflezen dan zonder nonius mogelijk zou zijn. Is bijvoorbeeld de afstand tussen twee maatstreepjes op de primaire schaal 1 mm, dan kan men, afhankelijk van de gebruikte noniusverhouding, door toepassing van de nonius, de primaire schaal op 0,1 mm, 0,05 mm, 0,02 mm of zelfs 0,01 mm precies aflezen.

Heb je hier misschien iets aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De noniusmeetlat verschilt niet van de gebruikelijke meeteenheden. Er wordt wel gebruik gemaakt van een schuivende lat waarop eenheden staan die net iets afwijken, maar dat heeft een bedoeling. Die bedoeling is: een nauwkeurige aflezing krijgen in onze gewone, bekende eenheden.

Overigens wordt dit principe in de meeste landen tegenwoordig het vernier-principe genoemd, en niet meer het nonius-principe. In feite is de vernier-meting een verbeterde versie van de oorspronkelijke nonius-meting.

Veel informatie, ook over de werking van de vernier-meetlat, vind je bij onderstaande Bron.
Cryofiel
13 jaar geleden
Met de schuifmaat en bij een sextant wordt de nonius gebruikt. De nonius ofwel vernier schaal wel in 1631 ontwikkeld door dhr Vernier n.a.v. een idee van een wiskundige waarvan de latijnse naam Nonius was. Zie ook wel bron 1.
Ons huidige metriek stelsel is ontwikkeld aan het einde van de 18de eeuw in opdracht van de Franse regering.
Ondertussen is het veelal ingevoerd, ook al gebruiken ze in de VS nog altijd andere maten.
Dat er überhaupt een nieuw stelsel werd ontwikkeld kwam door de behoefte aan uniforme maten en termen i.v.m. internationale handel. Waarom het Nonius systeem dan niet in aanmerking daarvoor kwam - aangezien het toch een kwestie van afspraken is en waar je dan afspraken over maakt, maakt dan ook niet uit - is me niet helemaal duidelijk geworden.