Zou de mens ook kunnen leven door alleen plankton te eten (en uiteraard water te drinken)?

Walvissen hebben plankton ook als een belangrijke voedselbron in combinatie met kleine visjes.

Is het mogelijk dat je genoeg voedsel binnen krijgt als mens, door alleen plankton te eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ja waarschijnlijk wel. Plankton (Een combinatie van algen, wieren, krill, kreeftjes, visjes, kwallen) bevatten van alles wel wat. Zowieso kan je op een puur dierlijk dieet in principe in leven blijven. Dus met plankton zou het ook goed moeten gaan.
Het grootste probleem zal het hoge zout gehalte zijn. Bij toegang tot zoet water moet dat op te lossen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Genoeg voedsel op zich misschien wel, maar als je dag in dag uit plankton zit te eten... de smaak hangt er van af, en de voedingsstoffen die je hierdoor binnenkrijgt voldoen ook niet aan alle voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt. Zo zit er geen calcium in plankton, lijkt mij, terwijl je het wel nodig hebt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh ja, dat water, daar zit wel weer calcium in. Maar er zijn wel andere voedingsstoffen die er weer niet in zitten. Neem een voorbeeld aan koolhydraten, die zitten er naar mijn idee niet in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar dat zit weer wel in water.. als ik me niet vergis dan:)
Ik denk dat het een goede voedselbron kan zijn. Onze maag zal er niet tegen kunnen maar onmogelijk is het ook niet direct. Heb even zitten rekenen aan dat plankton en als een vinvis van 150 ton er 3,5 ton van eet dan zou 2 kilo per dag genoeg moeten zijn voor een mens. Dat is toch wel te doen en zelfs te vangen. Wel veel water bij drinken want het is wat zout.

Toegevoegd na 31 minuten:
En for the record: plankton is een verzamelnaam voor alle organismen die stuurloos in de zee drijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,want we hebben daarnaast vol véél meer elementen in onze voeding nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noor de mens ontbreken er een heleboel noodzakelijke voedingstoffen en vitaminen in plankton, dus vrees ik dat we dan niet zou oud meer worden. Wel een oplossing voor de vergrijzing...