Waarom worden vitaminen en hormonen door andere eiwitten getransporteerd in het bloed?

Fosfolipiden blijken vitaminen en hormonen door je bloed te transporteren naar de cellen. Nu zie ik de bloedstroom voor me als een soort rivier en wat je er in gooit wordt meegenomen. Maar waarom kunnen hier vitaminen en hormonen niet zelfstandig in drijven tot ze op de plaat van bestemming zijn aangekomen? Of zorgen die transporteiwitten er juist voor dat ze op de plaats van bestemming komen?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt het hier over veel stoffen en complexe reacties en processen met veel stappen. Die ook nog eens specifiek voor een stof kunnen gelden. Ik denk niet dat hier een algemeen antwoord mogelijk is.

Het beste antwoord

De vitamines en hormonen zullen inderdaad gewoon mee stromen met het bloed. Ook zonder dat er andere eiwitten of andere moleculen aan gekoppeld zijn.

Vitamines en hormonen zullen uiteindelijk opgenomen worden in een cel. Hier ontstaat echter het probleem, omdat de fosfolipiden laag waar het celmembraan uit bestaat, geladen moleculen niet door laat.

Daarvoor zijn de transport eiwitten die je noemt dus. Deze eiwitten zitten door het membraan heen, vandaar dat ze transmembraan eiwitten worden genoemd. Deze eiwitten kunnen specifieke moleculen of bepaalde groepen moleculen doorlaten.

Het transport kan passief of actief zijn. Bij passief transport is er een open kanaal door de celmembraan, waar door diffusie moleculen met bepaalde eigenschappen door het membraan kunnen. Bij actief transport wordt ATP verbruikt om moleculen door het membraan te transporteren.