Hoe werkt een staartdeling ook alweer?

Ik heb morgen een toets hoofdrekenen, makkelijk dus. Het enigste wat ik ben vergeten zijn staartdelingen, de laatste keer dat ik ze deed zat ik in groep 8. Als ik op google zoek krijg ik alleen vage dingen, zoals:

Getal/Getal\Getal

Wie kan de simpele manier uitleggen? Ik weet nog wel hoe het ongeveer ging:

1200:7
Getal Getal
-------
Getal
Getal Getal

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K

Het beste antwoord

1200/7

Dit kan minimaal 100 keer, want 100*7=700<1200

Dus dan kan het honderd keer, houd je 500 over

Dan ga je kijken naar tientallen. Het kan ook nog minimaal 70 keer want 70*7=490<500

Dus het kan minimaal 100+70=170x

Blijft 10 over.

Dan kijk je naar de eenheden. Het kan 1 keer
171x
Blijft 3 over.
3/7 kan niet op een heel getal uitkomen, dus doe je 3x10=30

30/7 kan 4 keer, maar door de factor 10 moet je dit opschrijven als 0,4

En zo ga je maar door tot je het aantal decimalen hebt wat je wil

Succes morgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Dit is geloof ik de nieuwe methode....geef mij de ouderwetse staartdeling maar.
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep, dit is het zogenaamde "schattend rekenen". Het is in ieder geval GEEN staartdeling.

Andere antwoorden (2)

7/1200\
7 gedeeld door 1 kan niet door 12 kan niet door 120 kan uitrekenen en zo verder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel. Door 12 kan wel. Dat is 1x. Dan zet je die 7 onder de 12. Die trek je van elkaar af. = 5. dan trek je de 0 erbij. Enz enz enz
7/1200\171,4285
------
-------------------- Duidelijk een beetje ?
7/1200\

1 gedeelt door 7 gaat niet. 12 gedeelt door 7 is 1

7/1200\1

Dan de eerste 0 er achter dan krijg je 50 gedeelt door 7 is 7

7/1200\17

Laatste 0 achter de 1, dan krijg je 10 gedeelt door 7 is 1

7/1200\171

Daarna zet je er nullen achter aan gaat je verder met getallen achter de komma
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Helemaal goed, plusje voor jou. Misschien dat vraagsteller als dank voor dit antwoord de kofschipregel kan uitleggen? ;-)