Op 21 februari 1953 wordt de Deltacommissie opgericht, onder leiding van de directeur-generaal van Rijkswaterstaat: de heer Maris. Het doel van de Deltacommissie is het opstellen van een plan dat ervoor zal zorgen dat twee doelen kunnen worden bereikt:
Het watervrij maken van gebieden die bij hoge vloedstanden nog regelmatig onder water kwamen te staan en de veiligheid van deze, en andere, gebieden tegen het water garanderen.
Het beveiligen van het land tegen verzilting
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Deltaplan is een plan dat gemaakt is na de overstroming op 1 februari 1953. Toen bedekte het water een deel van Nederland
voor 141.000 hectare. Daar kwamen toen 1835 mensen bij om. En daar dan nog duizend stuks vee bij. Waaronder een
groot deel van Zeeland. Het Deltaplan moest er voor zorgen dat zoiets al in 1953 nooit meer zal gebeuren. In het plan stond
dat de dijken verhoogd moesten worden aan de kust. Dijken langs de Nieuwe Waterweg en de Westerschelde verhoogd moesten worden.
Dat komt omdat je die rivieren niet kan dichten met dammen. Bij de Westerschelde is het een belangrijk vaarwater naar Antwerpen
en het heeft een te grote diepte. De Nieuwe Waterweg is ook een belangrijk vaarwater maar dan naar Rotterdam en heeft ook
een te grote diepte om een dam aan te brengen.

Zie verder bijgaand leuke en leerzame artikel