dat heet phantosmie ( een geurphantoom)

Toegevoegd na 3 minuten:
De oorzaken van phantosmie of parosmie zijn verschillend. Met name een gewone verkoudheid kan iemands reukorgaan op een ziekelijk dwaalspoor brengen, vaak pas twee tot zes maanden nadat het verkoudheidsvirus toesloeg. Hersenletsel, zelfs in zeer lichte mate, is misschien ook de boosdoener. Belangrijke bron van parosmie of phantosmie zijn ziekten die gepaard gaan met de achteruitgang van het zenuwstelsel, zoals de ziekte van Parkinson of Alzheimer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zou kunnen dat je een speciale "gave" hebt en kan helder-ruiken. Dit houdt in dat je geuren kan waarnemen die uit het verleden, heden of toekomst komt.

Dit antwoord is om je met alle kanten van reuk kennis te laten maken.

Sommige mensen zeggen nog de brandlucht te kunnen ruiken van een brand op die plek die bv 50 jaar geleden is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve het eerder gegeven antwoord, is ook synesthesie (synaesthesie) mogelijk. Daarbij worden signalen van het ene zintuig geïnterpreteerd door het andere zintuig.

Mensen die synesthesie hebben, zien bijvoorbeeld de letter E altijd als rood, ongeacht de werkelijke kleur. Of ze horen een bepaalde toon bij het proeven van radijsjes. Of ze zien kleuren bij het horen van bepaalde tonen - "een trompet is blauw", en dat is voor hen ook echt zo.

Synesthesie komt ook voor bij het ruiken, hoewel niet zo vaak als bij de andere zintuigen.

De vraag is dus: ruik jij die geuren zomaar spontaan, of alleen als je bepaalde dingen ziet, klanken hoort, zoiets? Ruik je ze spontaan, dan is het geen synesthesie; is het gecombineerd met een andere waarneming, dan is het waarschijnlijk wel synesthesie.

Zie onderstaande Bron voor een detailuitleg van synesthesie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dingen gaat horen of zien, die er niet zijn, dan moet je gaan oppassen en hulp zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of, als je mensen en hun onuitgesproken behoeften heel goed aanvoelt, gewoon zeggen dat je paranormaal begaafd bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het al jaren hebt, voldoe je alvast aan één van de voorwaarden die worden genoemd op de Wikipedia-pagina over synesthesie.
Het kan ook helderruikendheid betekenen, maar kennelijk is dat niet zo bij jou, anders vroeg je er niet over... Dan wist je dat zelf wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie 'm het eerst ruikt, die heeft z'n kontje gebruikt...