Ja. Zoals er een absolute minimum snelheid is (0,00... km/h of m/s) en een absolute maximum snelheid is (zo'n 300.000 km/seconde afgerond) waar het materie betreft, is er vanuit atomair standpunt zowel een minimum nulpunt (waar materie stilstaat) en een absolute temperatuur. Niet iedere wetenschapper gaat hier mee akkoord, maar dat is eerder een kwestie van formulering dan een echt niet akkoord.

Als je het hebt over aggregatietoestanden, gaat men zich meestal beperken tot vast, vloeibaar, gasvormig en plasma. Bij die laatste versie zitten we toch al snel boven het miljoen graden. Dus waar dat maximum zit, hangt ook nog af van de druk, omdat de druk ook de temperatuur bij overgang van aggregatietoestanden beïnvloedt. Maar ook die is niet onbeperkt, en ik vermoed dat je vraag voldoende algemeen is.

Wat velen vergeten is dat je deze kennis ook mooi terugvindt in de oude encyclopedieën uit de jaren 1950 "Wereld der Wetenschap". Zelfs daarin wordt het heel eigenaardig topic vermeld dat vloeibaar helium onder de laagste graden Kelvin plots tegen de zwaartekracht in lekt uit het recipiënt waarin het zich bevindt alsof er geen zwaartekracht meer lijkt te bestaan.

Daar temperaturen echter ook trillingen weergeven van de materie, is natuurlijk de vraag wat het maximum dan wel is. Eigenlijk zou je dus kunnen stellen dat er per aggregatietoestand en per materievorm een maximaal hittepunt is.

Mooie vraag overigens, en ja, ook hier gaat het net als bij E = m.c² + ... (correcties) over Energie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn temperaturen denkbaar waarbij alle elementen uit elkaar vallen. Of het mogelijk is dat de temperatuur daarna nog hoger stijgt, is nog niet duidelijk. De vraag is dan meer 'wat' krijgt dan een hogere temperatuur, omdat er geen bekende materie meer is die die temperatuur aan kan.

Toegevoegd na 2 minuten:
het theoretische maximum is natuurlijk daar waar je alle beschikbare energie uit het universum in een enkel deeltje stopt: dat is dan de hoogste temperatuur.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je toevoeging is heel erg theoretisch.....de massa van dat deeltje zal dan ook nagenoeg oneindig worden bij die energie, de snelheid praktisch de lichtsnelheid..Klopt echter wel vzv ik kan beredeneren...mits dat deeltje niet uit elkaar valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En tot wij weer een kleiner formaat deeltje vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@reinier theoretisch, daar gaat het hier natuurlijk om, vermoedelijk is het zelfs tijdens de oerknal gebeurt (zie hieronder).
Verder boeit het natuurlijk niet hoe lang die temperatuur in stand gehouden kan worden of dat er andere extreme omstandigheden bij komen kijken. Het feit dat het kan is voldoende!
Met onze huidige kennis, nee, er is geen absoluut hittepunt, althans niet in die zin dat wij er een getal bij kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja,d'r is in wezen een absolute temperatuur: die vond plaats bij de vorming van het heelal: tijdens het allereerste moment van de Big Bang.(bij 10^-44 seconde)De temperatuur was ong. 10^14 gr. Kelvin.D'r was toen de hoogste graad van energie: de zgn. Planck-energie,waarbij álle materie/energie in één volumetje van maar 10^-33 cm was samengebald.Daarna "spatte"alles uitéén en van de oorspronkelijke 11 dimensies hebben zich er toen 7 afgescheiden en zijn "opgerold" in de zgn. Calabi-Yau-ruimtes.Daarna volgde een periode van enorme "opzwelling"van de ruimte: de Kosmische Inflatie en daarna koelde het universum steeds meer af,tot nu slechts 3 gr. Kelvin.Misschien dat ooit ons heelal met een parallel heelal botst -als het níet helemaal afkoelt: The Big Freeze,maar dat duurt heb ik gelezen,zo'n googol aantal jaren= een 1 met 100 nullen erachter!)- en dan -als er dan 2 kosmische "branen" botsen (dat zijn 3-dimensionale enorme lege "ruimtevellen" die in een 10-dimensionale hyperruimte zweven) dan kan er een nieuw heelal ontstaan.(dus wéér een enorme temperatuur).Op internet kun je al die dingen ook nalezen.Een héle slimme gozer = dr. Michiu Kaku die écht hele coole theorieën heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja okee dat is een ardige warmte ja.. maar kan het nog warmer. dat is dus de vraag:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,dat kan vlgs de laatste theorieën dus niet,want de Planck-energie (= 10 ^29=100.000.000.000.000.000.000.000.000.000 eV=Elektronvolt) genereert zo'n temperatuur,wanneer álle denkbare materie/energie van het gehéle heelal zijn samengesperst en onder zó'n gigantische,enorme druk staan: dat geeft die hoogst mogelijke temp. van 10^14 gr. K.Een nóg hogere energiewaarde = niet bekend,want dan zouden álle ons bekende natuurwetten anders moeten zijn en dan zou je dus moeten spreken over meerdimensionale,parallelle universums.Maar dat = allemaal hééél erg onduidelijk en zelfs de grootste geleerden ( Stephen Hawking,Alan Guth,Andrei Linde,Michio Kaku e.a.) weten nog steeds het fijne hier niet van: ze zijn wél bezig met de zgn. "Theory of Everything" (=de Theorie Over Alles) en de van 11 tijdruimtedimensies uitgaande M-theorie,de opvolger van de superstringtheorie,= de beste kandidaat.(M staat voor: "membraan" =een tijdruimtelijk "kosmisch vel" zeg maar,dat verschillende groottes kan hebben,varierend van
10^30ste cm tot aan "vellen" van mogelijk triljarden lichtjaren lang,die in de zgn. Hyperruimte "drijven".Ons eigen heelal schijnt dan op het oppervlak van zo'n enorm membraan a.h.w. "vastgeplakt"te zijn en door de Donkere Energie (a.h.w. een antizwaaretekrachtenergie,sinds de Big Bang) dijdt het nog steeds -en steeds sneller heeft de astronomie ontdekt!- uit.Maar nogmaals: nóg hogere temperaturen dan veroorzaakt door de Big Bang-energie of,als je wilt,Planck-energie = (d.w.z.: in óns universum) níet mogelijk.
Ja, ik denk het wel. Maar dat is net zo heet als de Oerknal. Niet in ons universum te behalen dus.