Deze mythe is begonnen als documentaire van national Geographic in 1954 (gefilmd in Noorwegen). Daarna is het bekend geworden door de Disney film "White Wilderness" in 1958.

In deze film wordt onder andere de migratiedrift van de lemmingen bekeken. De scene waar de lemmingen van de kliffen "afspringen" is in scene gezet. De lemmingen worden "gelanceerd" van een draaiplateau waardoor het lijkt of zij springen, let ook maar op dat de lemmingen die al aan de rand staan in het fimpje niet springen!

Lemmingen gaan wel op zoek naar een nieuwe leefomgeving als het te "druk" wordt. De drang om deze nieuwe leefomgeving te vinden is zo groot, dat als ze bij een hoge rotswand aankomen zij letterlijk door zullen zetten. Dit is echter geen collectieve zelfmoord maar, compleet tegenovergesteld, de overlevingsdrang is om de nieuwe leefomgeving te vinden. Deze overlevingsdrang kan er vervolgens wel voor zorgen dat zij het niet overleven vanwege uitputting of verdrinking.

Ja, lemmingen kunnen van een klif de zee in gaan, maar zeker niet om collectieve zelfmoord te plegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hee, ik mag er ook wel bij als bron!
http://www.goeievraag.nl/vraag/details-natuur-documentaire-waarin-soort.12659

Andere antwoorden (1)

Nee dat is een bekend volksverhaal, een broodje-aap-verhaal zo je wilt.

Lemmingen zijn wel onderheving aan grote fluctuaties in de grootte van de populatie, waardoor het misschien soms lijkt alsof de lemmingen zich massaal van het leven beroofd zouden hebben (met enige fantasie).