Wat gebeurt er als je 11 kilometer onder het water zit met je lichaam door de druk!?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Op zich zou er niet veel hoeven gebeuren ALS WE GEEN LUCHT IN ONZE LONGEN ZOUDEN HEBBEN.

Ons lichaam bestaat grotendeels uit water, welke stof niet als samendrukbaar beschouwd wordt.

Je ziet in sommige films over diepzee duiken dat men mensen vloeistof in laat ademen welke dan zuurstof afgeeft in delongen.
het zuurstof blijft dan opgelost in water en is dus dan niet gasvormig, net als in onze cellen.

Het enige probleem zijn dus plaatsen in het lichaam waar gassen zitten, deze worden samengedrukt.

James Cameron zat dan ook in een onderzeeer die de 1100 atmosfeer druk kom weerstaan,
in de onderzeeer was de druk nauwelijks hoger dan in de buitenlucht.

Zou de mens in staat zijn niet gasvormige longvulling die zuurstof afgeeft (ik heb begrepen dat men dat inderdaad aan het ontwikkelen is), dan zou de mens zonder (veel) problemen zowel de Abbysale vlakte (ongeveer 4 KM diep alswel de Mariannetrog, zowat 11KM diep te betreden!!

Met lucht o0f zuurstof/heliumgas in de longen haalt de sterkste duiker deze diepten bij lange na niet, de longen zouden de pakweg vier liter lucht-ruimte volledig leeggedrukt krijgen, wat voor de vorm van je borstkas niet bevorderlijk is.

Omdat het hart op zich niet met gassen werkt, zou deze op zich blijven kloppen maar de ribben die dan breken en alle belangrijke organen doorboren maken evenzogoed een subiet einde aan je leven.
Je verandert echter niet in stamppot, zelfs zou het proces er minder gruwelijk uitzien dan wanneer je in vacuum komt en je volledig explodeert.

Mogelijk zullen we in de toekomst dus net zo diep kunnen duiken als Piccard (de eerste keer) en Cameron de tweede keer gedoken hebben.
De laatste is als regisseur van de Titanic al lang "begeisterd" geweest van diepzee duiken omdat hij met eigen ogen graag de Titanic wilde zien.

Van wat er in de Mariannetrog huist is heel weinig bekend, we weten meer van Mars dan van onze eigen diepzee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zonder een goede duikbootben je in elkaar gedrukt en dood.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na een paar 100 meter implodeer je dan idd, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, dit is onhaalbaar. Toevallig is laatst james cameron op het diepste punt van de aarde geweest op de zeebodem. dit was geloof ik rond de 13-14 km ofzo. Op deze diepte werd zijn speciaal ontworpen duikbootje al 8cm in elkaar gedrukt vertelde hij op tv!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een link over de duik die ik bedoelde, het ging tevens om 11 km zie ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://focus.knack.be/entertainment/film/filmnieuws/geslaagde-duik-in-marianentrog-voor-james-cameron/article-4000072556362.htm
ronron1212
12 jaar geleden
Dit is de tweede keer dat iemand deze diepte bereikt je vergeet
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=PF3NVSNA
Dan heb je een druk op je alsof je ongeveer 3000 pakken melk boven op je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt binnen 1 minuut stamppot mens, maar je houdt het nog wel ca. 10 seconden vol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 seconden vol houden? Ik denk dat als je er "plotseling" zou terechtkomen (zou niet weten hoe, maar we nemen het aan), ben je zo snel een dood dat je het niet eens merkt.
Reddie
12 jaar geleden
@Attitude, ongeveer als die vlieg die je met een mepper doodslaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vergelijking inderdaad. Snap ook niet waar de 10 seconden vandaan komen.