Zoiets dacht ik:

Door een gaatje te boren in een stalen staafje maar dat doe je met een staaf die aanzienlijk groter is dan de uiteindelijke injectienaald. Ook het kanaal dat je boort is veel wijder. De pijp die zo ontstaat wordt verhit en daarna in verschillende stappen opgerekt. De doorsnede wordt dan bij iedere stap kleiner. Bij het oprekken wordt de injectienaald-in-wording door een holle vorm getrokken die zorgt dat de naald de juiste diameter krijgt. Dat herhaalt zich een aantal malen met steeds kleinere vormen totdat de uiteindelijke naald met een microscopisch kanaaltje ontstaat. Punt eraan slijpen, houder aan de andere kant, klaar.
Volgens informatie van BD Medical, een grote fabrikant van injectienaalden, worden naalden ook wel gemaakt uit een opgerolde stalen plaat die aan één kant is dichtgelast. Dat is een ander manier om een pijp te maken. Zo’n in elkaar gelaste pijp wordt op dezelfde manier opgerekt tot een naald van de goede afmeting. Soms wordt bij het oprekken een draad door de holte van de pijp getrokken om te voorkomen dat het kanaaltje dichtgedrukt wordt. Maar met een mooie homogene kwaliteit staal is dat niet altijd nodig.
De naalden hebben uiteenlopende maten afhankelijk van de stroperigheid van de injectievloeistof en de dosering. De nauwste kanaaltjes zijn 0,1 mm in doorsnede. De kleinste naalden hebben een doorsnede van een kwart millimeter. Naalden vormen een risico voor degene die ze gebruikt. Je kunt je prikken aan een naald met alle besmettingsrisico’s van dien. Daarom zijn er spuitsystemen waarbij de naald in een omhulsel zit. De naald komt alleen naar buiten op het moment dat de injectie wordt gegeven. Nadeel: dat maakt een naald nog duurder. De prijs van een naald is toch al een probleem vooral bij grootschalige inentingscampagnes in ontwikkelingslanden.
Daarom zijn er tientallen oplossingen bedacht om stoffen zonder naald door de huid te krijgen. Bijvoorbeeld een blaasmond die microscopisch kleine deeltjes door de huid blaast en zo naar binnen duwt. Of pleisters die hun medische lading geleidelijk door de huid laten opnemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een injectienaald wordt getrokken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een buis wordt warm gemaakt en langzaam uit elkaar getrokken tot de gewenste diameter is bereikt ( bij het uit elkaar trekken wordt de buis dunner).