Waarom komt het handgebaar voor schieten niet overeen met de originele houding van een pistool?

Wanneer je met een handgebaar het begrip 'schieten', 'pistool' of 'geweer' wilt uitbeelden, houd je meestal je middel-, ringvinger en pink in en strek je je duim en wijsvinger. Daarbij is de duim verticaal omhoog en de wijsvinger horizontaal vooruit. (Zie afbeelding)

Echter, voor het uitbeelden van een pistool zou ik het logischer vinden je hand om te draaien, zodat de duim naar beneden wijst en de wijsvinger nog steeds horizontaal vooruit. Dat komt namelijk meer overeen met de originele houding van een pistool. (Zie afbeelding)
Je duim functioneert dan als handvat en je wijsvinger als loop.

Hoe is dit handgebaar tot stand gekomen en waarom loopt het niet parallel met de originele houding van een pistool?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Bij de afbeelding met de duim omhoog wordt m.i. uitgegaan van een revolver, waarbij de duim de haan moet voorstellen.
Als je van een pistool uitgaat,zou het idd meer op de handeling lijken,wanneer je de duim naar beneden laat wijzen, maar dan krijg je het hier op GV gehate minduimpje.
( Dat laatste is geheel offtopic )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha je heb gelijk .. dus een plus voor de waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het feit dat je de 'haan' met diezelfde duim aan moet spannen. Ook wel "De trekker overhalen" genoemd.

Andere antwoorden (3)

de duim omhoog ligt veel lekkerder.
het word onder de jeugd vooral veel gebruikt als ze aan het spelen zijn.
het is gewoon veel fijner voor je hand om je duim omhoog te wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je 2 dingen doorelkaar haalt.

Als je met je hand een pistool wilt "uitbeelden" dan heb je helemaal gelijk. Duim naar beneden lijkt er dan veel meer op.

Maar als je een handgebaar maakt, dat schieten wil uitbeelden, beeld je het pistool zelf niet uit, maar de actie van het schieten. En dan klopt het wel degelijk, want dan staat je duim omhoog voor de grip op het pistool.

Met duim omhoog beeldt dus de actie uit, en je moet er gewoon een pistool bijdenken in het plaatje. Dan klopt het helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het schieten met een pistool is het uit den boze om je duim omhoog te houden. Deze moet je juist om de grip leggen anders heb je kans dat hij met het afvuren door de terugslag uit je handen slaat. Als je je duim eromheen legt voorkom je dit.
Dit geldt voor alle vuurwapens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen. Ik heb nog nooit zo'n ding in mijn handen gehad. We kunnen dus vaststellen dat het gebaar er is, en ook door iedereen ( denk aan kinderen bij het spelen) zo wordt uitgebeeld, maar dus eigenlijk fout is.
Dit is de meest natuurlijke manier om het uit te beelden, daar hoef je niets voor te leren. Kleine jongetjes doen het ook, zonder enige training, en het komt er gewoon op neer dat ze gaan wijzen met hun wijsvinger ... dat is dus de loop. Dan houden ze met de rest van de vingers het handvat van de zogenaamde pistool vast, ook dat is een normale actie. Bovendien kan de middelvinger de 'trekker' bedienen.

Alleen de duim... die beeldt helemaal niets uit. Die steek je alleen omhoog om meer kracht in je hand te zetten, want dan zijn alle pezen in je hand optimaal gespannen en dan voelt het, door die opgebouwde spanning, ook net alsof je iets beet hebt.

Alles bij elkaar is het dus:
a) nadoen van de loop met de wijsvinger
b) vasthouden van het handvat (dat er niet is)
c) spanning maken in je hand met de duim
oftewel drie geheel verschillende functies om het visuele, en de actie/de beweging, en het gevoel van de schutter gestalte te geven.
itsme