Waarom hebben we vaker onweer als het donker is. (of verbeeld ik mij dat?)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee , hier in onze omgeving klopt dat een beetje.
Dit komt omdat gedurende de warme dag , veel verdamping is ...en wanneer de wolk verzadigd is ...is het dikwijls al avond.
Maar dat wil absoluut niet zeggen dat 's morgens of 's middags niet kan onweren.
Evenmin kan men zeggen dat het inde winter niet onweert.
In de tropen tijdens het regenseizoen onweert het meestal vroeger in de namiddag en vooravond.....zo heb ik het toch jaren ervaren.

Hoe een onweer precies in elkaar zit kan je hier lezen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mijn verbeeld je dat. Als het onweer is het zo en zo al donker of het nu overdag of 's avonds is.
De donkere wolken maken het overdag soms al nacht
13 jaar geleden
Ik denk niet dat dat wat uitmaakt.
maar als het donker is valt het meer op, en is het ook wat enger.
overdag hoor ik het ook heel vaak rommelen maar dan vergeet ik het heel snel omdat het dan minder indrukwekkend is
13 jaar geleden
Stel dat de zon niet schijnt, dan is er ook geen wind en inderdaad ook geen verdamping. Als de zon schijnt overdag dan verdampt zeewater maar daarnaast is koude lucht altijd in oorlog met warme lucht. Warme lucht bevat meer waterdamp dan koude en als deze luchtlagen elkaar raken dan krijg je een front. Zo'n front is vaker aan het einde van de dag te zien omdat de atmosfeer door de zon in beroering is gebracht. De warme lucht schuift over de koude en koelt af. Natuurkundig kan koud water minder waterdamp bevatten en dus vindt er condensatie plaats. Dan komt er regen. Deze regen druppelt vervolgens langs kleine bevroren ijsklompjes en geeft een lading af. Zo kan een wolk een enorme lading opbouwen dat zich via een andere wolk of de aarde ontlaadt. Dan zien we flitsen en horen we even later de donder. Overigens hoeft onweer niet alleen bij een front plaats te vinden, in de tropen heb je stijgende luchtlagen. Vochtige lucht koelt dan sowieso af en regent neer. Met vaak ook onweer tot gevolg.