Vliegt een vlieg zomaar rond?

Of andere vliegende insecten?
Langpoot muggen zie ik ook een beetje verdwaasd rond dwarrelen tegen mijn ruit. Of de vlieg rond de lamp overdag in de kamer.
Heeft dat een doel of is het puur instinctief?
Zo van, boem ik knal ergens tegen aan. Oh het is eten...
Maken ze geen plan zoals nu ga ik naar die boom of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Vliegen zitten volgens mij altijd aan de onderkant van lampen omdat ze dan het beste rond kunnen speuren, naar eten EN naar mogelijke bedreigingen.

Het rondvliegen in cirkels in je kamer is denk ik ook een methode om veel overzicht te hebben met zo min mogelijk risico (in de buurt van wanden en hoeken kunnen spinnenwebben zitten waar ze in kunnen komen en als ik met mijn vliegenmepper op jacht ben heb ik ook altijd meer succes als ik ze in een hoek gedreven krijg (of tegen een raam) dan wanneer zie die rondjes om mijn lamp (die ik niet wil raken) draaien.

Dus het is rondkijken naar eten en TEGEN gevaar

Muggen zijn volgens mij nog veel doelgerichter, die vliegen rond tot ze iets ruiken (JOU DUS) en dan worden de banen steeds korter en kleiner tot ze bij je zijn. Vandaar dat gezoem om je hoofd als je keurig stil blijft liggen 's nachts
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Puur instinctieve gedragspatronen (genetisch vastgelegde gedragspatronen bij soortspecifieke prikkels) zijn erg belangrijk bij insecten, zeker in snel veranderende omstandigheden. Zelfs mensen zijn gedwongen zich instinctief te gedragen, als ze zich plotseling in onbekende omstandigheden bevinden.

Toch kunnen insecten ook leren en ze leren hun omgeving kennen, ook met behulp van leren gecombineerd met genetisch vastgelegde methodes. Neem als voorbeeld de bijenwolf, een wesp die gaatjes in het zand graaft, dan een bij opzoekt. De bij wordt in het gaatje begraven, de wesp legt er een eitje op en gaat weer op zoek naar een nieuwe bij. Om het nest weer terug te kunnen vinden moet de wesp een innerlijke kaart van de omgeving hebben. De Nederlander Tinbergen heeft daar in het Hulshorster Zand uitgebreid onderzoek naar gedaan, waarbij hij onderzocht welke terreinkenmerken de wesp gebruikt om de nestopening terug te vinden.

Insecten kennen zelfs vormen van sociaal leren, wat inhoudt dat ze dingen leren van soortgenoten. Een vroeg voorbeeld daarvan is de bijendans onderzocht door Karl von Frisch, waarbij terugkerende bijen door een rituele dans de andere bijen kunnen vertellen waar de voedselplanten zich bevinden. Bij dit gedrag speelt het instinct (aangeboren, vaste gedragspatronen) natuurlijk ook een belangrijke rol, want de bijen hoeven niet te leren hoe ze de dans uit moeten voeren en hoe ze er op moeten reageren.

Er is ook wat recent onderzoek naar sociaal leren bij insecten. Het meeste onderzoek richt zich op sluipwespen, mieren en bijen, wat verwante groepen met complex en soms ook sociaal gedrag, maar zelfs bij kortlevende insecten met zeer kleine hersenen als de fruitvlieg is leergedrag vastgesteld.