Een auto u beveiligd tegen bliksem! Dit is mogelijk geworden door het gebruik van de zogenaamde kooi van Faraday die de bliksem afleid en via de rubberen banden de bliksem verder geleid naar de grond. ( hierdoor is de kans op een klapband wel aanwezig ) Door deze afvoer blijft er geen bliksemlading op de auto zitten. De auto ontlaad zich vanzelf.

Als de bliksem op de auto is ingeslagen moet je wel wachten met uitstappen. Er kan misschien nog een inslag volgen. Blijf in de auto tot je er zeker van bent dat het onweer over is. Soms slaat het wel 4 keer in op hetzelfde voorwerp.

Om er zeker van te zijn dat er geen bliksemlading meer op uw auto aanwezig is kunt u ook uw portier voorzichtig tegen een metaal voor- werp plaatsen om de eventuele aanwezige lading te laten wegvloeien.

Beter het zekere voor het onzekere.

Toegevoegd na 48 seconden:
Bron :politie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het komt zelden voor dat een auto door de bliksem wordt getroffen. Als het al gebeurt, lopen de inzittenden nauwelijks gevaar. De auto is tijdens onweersbuien een redelijk veilige, afgesloten ruimte, een soort van metalen kooi. Daarbij is het wel verstandig om ramen en deuren gesloten te houden. Meestal gaat de onweersbui gepaard met regen en wordt de elektrische lading grotendeels en vrijwel direct afgevoerd naar de aarde.

Het regenwater op en rond de auto helpt daar namelijk bij. De restlading die op de auto achterblijft, is zeer gering. Het is wel verstandig om na de blikseminslag even geen metalen onderdelen in de auto aan te raken en ook even te wachten met uitstappen, zodat de lading kan worden afgevoerd.

Het is een fabeltje dat je na zo'n inslag je auto tegen een paal of de vangrails zou moeten zetten. Het komt bijna nooit voor dat er brand ontstaat in een door de bliksem getroffen auto, al is ook dat nooit helemaal uitgesloten. Wel is er een redelijk groot risico dat de elektronica ontregeld raakt. Ook de lak en de banden kunnen worden beschadigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal niets.
je zit in een kooi van faraday, als ik het goed schrijf.
in ieder geval ben je veilig.
13 jaar geleden
De auto is wel zo ongeveer de veiligste plaats om te zijn als het onweert. In de natuurkunde heet dat de kooi van Faraday (zo heette de meneer die naar dit fenomeen onderzoek heeft gedaan).
Niet direct uitstappen, maar enige tijd nemen om de lading weg te laten lekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen een ijzeren paaltje aanrijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen een lantaarnpaal aanrijden is het beste geloof ik