Wat is de toegevoegde waarde van een handtekening? Naast het persoonlijke tintje. Ik doel met name oficiele documenten.

Waarom stellen veel instanties daar prijs op of verplichten je er toe? Het is geen bewijs dat jij het daadwerkelijk hebt ondertekent.. Het lijkt me ook niet dat daar preventief handschrift-experts voor worden ingezet..

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik bedoel natuurlijk ''officiele''

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een handtekening heeft twee functies. Ten eerste wordt iemands identiteit ermee vastgesteld. Ten tweede dient het ter vaststelling van de wil van de desbetreffende persoon met betrekking tot de bovenstaande tekst. Met het zetten van de handtekening zegt men als het ware: "Hier ben ik, en hier ben ik het mee eens".

De handtekening geeft aan dat men de inhoud van de tekst kent en het ermee eens is. Dit is vooral van belang bij documenten die niet met de hand geschreven zijn, zoals overschrijvingen en contracten. Om die reden is het ook gebruikelijk in veel landen contracten op iedere pagina te paraferen, en soms ook de tekst "GELEZEN EN AKKOORD" of iets in die strekking met de hand boven de handtekening te schrijven.

Op zich vereist het recht geen handtekening voor een geldige overeenkomst, aangezien overeenkomsten vormvrij zijn. Het is echter wel de meest gebruikelijke manier van contracteren, en bij het ontbreken van een handtekening onder een contract zal het erg moeilijk zijn voor een rechter te bewijzen dat er een overeenkomst is. Immers, voor hetzelfde geldt kan in zo'n geval het contract opgesteld zijn geweest zonder het aan de "wederpartij" voor te leggen. Tegenwoordig komen wel alternatieven voor papieren handtekeningen in zwang, zoals electronische handtekeningen , en koop via de telefoon en internet. Ook hier moet de procedure echter ertoe leiden dat ondubbelzinnig duidelijk wordt dat de persoon in kwestie inderdaad akkoord is gegaan, en dat dat akkoord ook daadwerkelijk van die persoon afkomstig is.

Organisaties sluiten contracten door hun bevoegde vertegenwoordigers (meestal de directeuren) te laten tekenen. Wie hiertoe bevoegd is dient te worden vermeld in het handelsregister. Vaak wordt naast of over de handtekening ook een stempel geplaatst met de naam en functie van de ondertekenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een handtekening bestaat natuurlijk al heen lang. Zo eenvoudig is hij niet te vervalsen al lijkt dat misschien wel zo. Voordat iemand met dezelfde snelheid als jijzelf precies jouw handtekening kan zetten ben je volgens mij dagen oefenen verder. Als iemand voor mij een officieel document zou moeten tekenen en hij zou de handtekening niet met één beweging maken maar er heel precies aan werken en 2 minuten over doen zou ik dat heel verdacht vinden en me afvragen of het wel zijn eigen handtekening is.

Dus zelfs leken kunnen min of meer vaststellen of het ok en dan hoeft er alleen in het geval van vermoeden van fraude er echt een handschrift deskundige bij gehaald te worden.

Maar ik denk het vooral vroeger (zonder alle luxe kopieer en Internetopties) best een goed bewijs was dat je iets had geaccordeerd.
amigo