Hoe doorbreek je nepotisme in organisaties?

nepotisme, is het opzettelijk geven van bepaalde functies in organisatie aan naaste familieleden (kinderen, broers/zussen, ooms/tantes etc.), ook al zijn ze minder geschikt dan anderen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Niet, zoiets zal altijd blijven bestaan.
Kijk maar naar het Koningshuis, die zorgen er al eeuwen voor dat hun generatie aan de macht blijft.
Dat zal in grote bedrijven ook meestal het geval zijn.
Als je het wilt doorbreken dan moet je dus opzoek gaan naar een bedrijf dat geen familiebedrijf is, alleen tja, daar heb je ook weer vriendjespolitiek.
Dus ik ben bang dat je dit soort dingen nooit geheel kan doorbreken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of je zet zelf de toon, begint een eigen bedrijf, en dan kies je er voor om niet je familieleden te helpen bij een baan, maar de persoon kiest die het meest geschikt is.
Dus als er een manier is om het te doorbreken dan zou je zelf een eigen zaak op moeten starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je zou een groep van diverse leden in de organisatie kunnen laten beslissen over de aanname van kandidaten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nepotisme is, volgens mij, een natuurlijk terugvallen op personen die men veronderstelt meer te kennen en te kunnen vertrouwen dan anderen. Men zoekt naar gelijkgezinden uit hetzelfde milieu of beroep of familie en komt automatisch bij verwanten.
Men gaat er als leider vanuit dat zij dezelfde intelligentie gaan hebben of beter kneedbaar blijven. Het is vooral ook de geruststelling dat familie een grotere loyaliteit zal tonen dan 'vreemden'. Van familieleden is men zekerder en kan men anders mee overleggen dan met outsiders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zegt, is in essentie een juiste weergave van nepotisme. Dit verschijnsel is echter niet geheel rationeel gegrond. Heeft u een wijze waarop dit verschijnsel doorbroken kan worden, en zo niet, waarom het dan niet mogelijk is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Ramboxxl, alles zit hem in het woordje 'verschijnsel'. In de determinatie van het nepotisme moet je, vooral, rekening houden dat dit eerder een onbewust gestuurde reflex is die de keuze gaat leiden. Samen met de hiervoor opgenoemde veronderstellingen van familiekwaliteit en eigen veiligstelling in het beheer, leidt dit naar nepotisme.
Om dit te willen doorbreken zal je een betere garantie moeten voorspiegelen aan de nepotist. Dit te laten lukken zal een andere zaak zijn. Beroep doen op nog sterkere sentimenten geeft je enige kans op slagen.
dat gaat niet lukken, want degenen die de macht hebben nemen ook de beslissingen...en de top heeft niemand die hen weer controleert, en in de hand houdt... daarom helpt de balkenende norm niet, en zijn de bonussen ook niet af te schaffen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ondernemingsraden hebben reglementen waardoor nepotisme enigszins kan worden bestreden.

Als eenling kan je niks doen.