Is het opvoedkundig verantwoord om het foute voorbeeld te geven?

"Ouders moet het goede voorbeeld aan hun kinderen geven" is een bekende stelling. Maar is dat wel zo? Een kind leert toch minstens zoveel, zo niet meer, van de fouten van zijn ouders?

Even los van de discussie wat goed en fout is, want dat is niet de vraag.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is wel de bedoeling dat een kind leert van fouten, maar bij voorkeur zijn eigen fouten en niet die van zijn ouders. In de opvoeding moet het kind de ruimte krijgen om van zijn fouten te leren, dus groot te worden door vallen en opstaan. Dit moet bij voorkeur gebeuren in de veilige omgeving van zijn ouders. Dat ouders bewust een fout voorbeeld gaan geven, lijkt mij niet aan te raden. Dit maakt de kinderen in de war. Dat je als ouders geen fouten mag maken is weer een ander uiterste, want niemand is onfeilbaar, maar tussen per ongeluk een fout maken of bewust een fout voorbeeld geven, zit erg veel verschil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Denk dat je op latere leeftijd foute voorbeelden kan geven, dat kunnen kinderen dat ook begrijpen, op jonge leeftijd "kopiëren" ze nog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van fouten leer je juist. Na een fout van de ouders kun je het kind dit altijd uitleggen. Mits het kind hier oud genoeg voor is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ouder heb je een voorbeeldfunctie. Als je je kinderen verteld dat ze niet mogen vloeken, maar zelf scheld je Balkendende verrot en zeg je GVD bij het zien van blauwe enveloppen, tja, dan zullen je kinderen van jou het verkeerde leren.

Het is wel belangrijk consequent te zijn, en duidelijke afspraken met de partner te maken over waar de prioriteiten liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja tenzij dit tot een goed voorbeeld doet opwekken bij het kind. Anders is het niet verantwoord omdat fout voorbeeld dan ook doet volgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt best het foute voorbeeld geven, zolang je er maar bij duidelijk maakt dat dit niet de manier is hoe het moet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het foute voorbeeld geven geen goed idee is. Kinderen weten nog niet hoe het moet, en imiteren daarom mensen waarvan ze denken dat ze dat wel weten: hun ouders. Ook als ze 'weten' dat het niet klopt, is het al snel het enige voorbeeld dat ze hebben.

Vaak zie je dat als ouders écht serieuze fouten gemaakt hebben in bv de opvoeding, hun kinderen het later erg moeilijk hebben omdat ze nooit geleerd hebben hoe ze het anders kunnen doen.