De belangrijkste oorzaak is de huizencrisis in de VS. Banken (hypotheekverstrekkers) en huizenkopers hadden een te optimistische kijk op een voortdurende stijging van de prijzen van huizen. Voor dat de crisis uitbrak, waren de huizen al jarenlang flink in prijs gestegen.

Als je weinig eigen geld hebt, en je gaat ervan uit dat je te kopen huis, nog flink in waarde zal stijgen, en de bank gaat daar ook vanuit, kun je ondanks weinig geld, en weinig inkomen toch een hypotheek krijgen. De bank is niet bang, want er is immers een prima onderpand.

Die ballon werd op een gegeven moment doorgeprikt, en de prijzen van huizen stegen niet meer. Het gevolg was dat er mensen in de financiele problemen kwamen, omdat ze hun hypotheek niet meer konden afbetalen. De bank had nog wel het onderpand, en veel mensen moesten uit hun huis. Dat had weer het gevolg, dat er veel huizen leeg kwamen te staan, en de prijzen van huizen nog verder daalden.

De banken konden ook nauwelijks nog aan geld komen, omdat al die leegstaande huizen niet verkocht werden, en ze zaten dus met waardeloze hypotheken. Omdat die hypotheken ook in pakketten verhandeld werden, met name tussen banken onderling, ook in Europa, kregen alle banken last van bezit, dat niets of weinig waard was.

Het gevolg daarvan was, dat banken elkaar niet meer vertrouwden, en elkaar ook geen of nauwelijks geld durfden te lenen. Alle ingredienten voor een forse economische crisis lagen toen klaar. Het werd een sneeuwbaleffect. Want als er veel huizen leeg staan, worden er weinig nieuwe huizen gebouwd, dus ook bouwbedrijven, en toeleveranciers kwamen in de problemen. Werknemers van die bedrijven hebben weer minder te besteden, dus iedereen krijgt er last van.
Zo is het ongeveer gekomen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht al iets te hebben begrepen dat het met de huizenmarkt in Amerika te maken had. Goed antwoord

Andere antwoorden (1)

door die vette amerikanen die alsmaar geld lenen en het niet terug kunnen betalen aan de banken!