Wanneer mag je iets als wetenschap kenmerken?

Je hoort vaak over een of ander wetenschappelijk onderzoek wat dan weer nergens over lijkt te gaan. Wat is kenmerkend voor zo'n onderzoek? (behalve dan dat het nergens overgaat ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Drie absolute eisen voor wetenschap:

- controleerbaarheid
- herhaalbaarheid
- falcifieerbaarheid.

Dat wil zeggen dat een onderzoek een hypothese moet hebben die falcifieerbaar is. Als bij voorbaat al niet bewezen kan worden dat de hypothese onjuist is, er dus geen criteria zijn op basis waarvan de hypothese onjuist is, is het onderzoek ongeldig. Denk bijvoorbeeld aan de hypothese 'alle zwanen zijn niet geel'. Je kunt de hele wereld afstruinen op zoek naar een gele zwaan, maar de mogelijkheid blijft bestaan dat er een gele zwaan is die zich net achter een struik had verstopt toen je langskwam. Dat is een zwakke, niet-falcifieerbare hypothese. Ter vergelijking een klassieke sterke hypothese: 'alle zwanen zijn wit'. Dit is falcifieerbaar door één enkele niet-witte zwaan te tonen.

Dan moet het onderzoek controleerbaar zijn. De hypothese, de methode en de gevonden gegevens moeten inzichtelijk zijn. Zo kunnen anderen dan de onderzoekers zelf eventuele fouten vinden.

En het onderzoek moet herhaalbaar zijn. Anderen dan de onderzoekers moeten hetzelfde onderzoek kunnen doen om te zien of ze dezelfde gegevens eruit krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aan elk wetenschappelijk onderzoek gaan een stel eisen vooraf. Daar moeten ze altijd aan voldoen.
Zie voorbeeld.
Wetenschappelijk onderzoekPrint pagina

Wetenschappelijk onderzoek

Ondersteuning bij research

Contact

METC

Over METC Aanmelden onderzoek Beoordeling onderzoek Veel gestelde vragen Contact
DISC (bibliotheek)

Publicaties

Archief publicaties

Wetenschappelijk onderzoek is bij uitstek een middel voor het vergaren van kennis en het benutten van opgedane ervaring en inzicht. Het is traditioneel een onlosmakelijk onderdeel van het medisch handelen en ligt onder andere aan de basis van Evidence Based Medicine (EBM).

Beide terreinen, wetenschappelijk onderzoek en EBM, zijn vandaag de dag niet uitsluitend het domein van medici. Ze worden in toenemende mate ook geïntegreerd in het paramedisch en verpleegkundig denken en handelen.

De hoge eisen waaraan wetenschappelijk onderzoek moet voldoen vereisen, naast inhoudelijke kennis, ook kennis en vaardigheden op methodologische en statistisch gebied. Geldige conclusies kunnen immers alleen worden getrokken uit onderzoek dat goed is opgezet, uitgevoerd en geanalyseerd. Epidemiologische ondersteuning is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, waarom nou 2 minnen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk omdat de link alleen voor medici is maar ja ik kan toch moeilijk 10 links plaatsen. Het is gewoon een voorbeeld stukje.
Maar Jera bedankt voor de plus.
Wetenschap is systematisch en methodisch kennis verwerven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heet wetenschappelijk als het onderzoek wordt uitgevoerd volgens wetenschappelijke regels. Als jij vindt dat het criterium is dat het nergens over gaat, vergeet je even dat jij je bestaan te danken hebt aan wetenschap (een aan je moeder natuurlijk) en eigenlijk is alle bruikbare kennis wetenschappelijk tot stand gekomen.