Hoe krijg ik "ruimte" in een vergadering?

Ik merk dat ik geen andacht krijg. Hoe kan ik dat op een nette manier zeggen. Of mijn gedrag verasnderen dat het welg aat lukken

Toegevoegd na 15 minuten:
Met correcties:
Ik merk dat ik geen aandacht krijg. Hoe kan ik dat op een nette manier zeggen. Of mijn gedrag veranderen dat het wel gaat lukken.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik bedenk net dat je ook gewoon de stoelen verder uit elkaar kan zetten natuurlijk..;))

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL!!! Je toevoeging bedoel ik ;-)

Antwoorden (4)

Alvast beginnen te praten als een ander nog bezig is en bijna klaar. Dan maakt die persoon zijn zin af en kun jij beginnen. Het klinkt onbeleefd, maar wel de beste manier om toch spreektijd te krijgen en aan te geven dat je iets wilt zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar hoort de voorzitter voor te zorgen. Vraag tijdens de vergadering aan de voorzitter om spreektijd.
Mocht deze ook niet op je verzoek ingaan, zou ik de volgende keer mezelf gewoon afmelden, met als reden: mijn aanwezigheid voegt niks toe, als ik niks mag zeggen.
11 jaar geleden
Naast de al gegeven antwoorden zou je iets aan je houding kunnen doen misschien.
Een alerte, open houding van je lichaam kan wonderen doen: rechtop, schouders ontspannen omlaag, eventueel iets naar voren, geeft aan, dat je aandacht hebt voor wat er gebeurt.
Als je iets wilt zeggen, dan kan je dat al met je lichaam aangeven door ietsje meer naar voren te gaan met je bovenlijf, een lichte beweging maken met je arm bijvoorbeeld, je mond alvast iets opendoen.
Dit klinkt misschien raar, maar dat is lichaamstaal, waarmee je ook spreekt: een assertieve houding.
Voor de spiegel zou je eens kunnen kijken hoe je dat normaal gesproken doet, en hoe je dat zou kunnen veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aanvulling op WendyH haar antwoord, wil ik nog zeggen, dat een diepere zwaardere stem opzetten, ook helpt! echt waar! hoe zwaarder en meer vanuit je borststem je spreekt, hoe meer er naar geluisterd word en hoe meer t binnenkomt als interssant bij de luisteraar en of andere aanwezigen... t werkt, echt waar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je aanvulling Umria.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank Babyjane!
Als aanvulling op alle bovengenoemde (prima) tips: de voorzitter is er om de vergadering te leiden. Wanneer je iets te melden hebt, dan hoor je je formeel (en niemand zal dat gek vinden) tot de voorzitter te wenden.

Kijk de voorzitter aan, steek je hand op en zeg, zodra hij/zij jou het woord geeft, dat je graag nog iets aan de discussie wil toevoegen. Zodra de voorzitter jou het woord heeft gegeven kun je er zeker van zijn dat alle ogen op jou zijn gericht en is iedereen in elk geval stil.

Misschien is het in de vergaderingen waar jij op doelt helemaal niet gebruikelijk om de voorzitter centraal te stellen. In de praktijk zullen dat soort bijeenkomsten dan ook vaak rommeliger verlopen dan vergaderingen waar de voorzitter wél de touwtjes strak in handen heeft.

Het leuke is dat je, door je tot de voorzitter te wenden, weer even aangeeft "hoe het hoort". De voorzitter zal het alleen maar waarderen, maar ook de andere deelnemers vinden het (naar mijn eigen ervaring) helemaal niet gek of verkeerd wanneer je "de formele weg" bewandelt.