Waarom heeft een Bruinvis de naam Bruinvis gekregen?

Een Bruinvis is het kleine zusje van de dolfijnachtige.
Dus geen vis.
En een Bruinvis heeft net als een dolfijn een grijzige kleur huid.

Waarom heet dat beest dan een Bruinvis,
als het niet bruin is maar ook geen vis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De naam bruinvis is op het eerste gezicht vreemd, omdat deze dieren geen vissen zijn en ook geen bruine kleur
hebben. De verklaring hiervoor is dat vroeger, toen de mensen nog niet zo veel van dieren wisten, alles wat in de zee leefde vissen noemde, en grauwe kleuren, zoals bruin, grijs en zwart, werden allemaal bruin genoemd.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bruin was vroeger een woord dat donker betekende. Bruinvis dus als in 'vis met donkere bovenkant', wat je op de foto die je plaatst ook goed kunt zien.
En vis, die naam stamt uit de tijd dat alles dat in het water leefde vis genoemd werd, zoals ook de andere walvisachtigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam bruinvis is dan ook een beetje raar. Die stamt nog uit een tijd dat mensen nog niet zo veel van vissen wisten. Toen noemden ze alles wat in zee leefde een vis en noemden ze alle grijze en grauwe kleuren bruin. Vandaar dus de naam bruinvis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat stond er al twee keer...