Miniraal bestaat niet als woord in het Nederlands...

Maar je zult wel mineraal bedoelen... Dat is een bodemzout... Of een soort steen... Dat is ook een mineraal... Het kunnen ook voedingszouten zijn... Sporenelementen van metaalzouten ook al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van een miniraal heb ik nog nooit gehoord. Bedoel je een mineraal? Dat is een delfstof.

Toegevoegd na 1 dag:
Onee? Wijsneus! Kijk voor de aardigheid eens in een woordenboek en ga je schamen. Wat leer/leerde je eigenlijk op school?
14 jaar geleden
"Een mineraal is een stof die in homogene vaste vorm (in mineralogische terminologie: gedegen) in de vrije natuur voorkomt."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mineraal is een natuurlijke vaste stof waaruit gesteente is opgebouwd. Het is dus een delfstof zoals erts
en zout. Het wordt meestal uit een mijn gehaald.
14 jaar geleden
Wat is een mineraal?
Een mineraal is een van nature voorkomende anorganische substantie, die vaak gekarakteriseerd wordt door een exacte kristalstructuur. De chemische structuur (atoomopbouw) kan exact zijn of binnen bepaalde grenzen variëren. Elementen die van nature voorkomen, kunnen ook mineralen genoemd worden.

Alle mineralen behoren tot een bepaalde groep. Deze geklassificeerde groepen hebben namen als: Elementen, Sulfides, Oxides, Halides, Carbonaten, Nitraten, Boraten, Sulfaten, Chromaten, Fosfaten, Arsenaten, Vanadaten, Tungstaten, Molybdaten en Silicaten. Een aantal van deze groepen hebben subcategoriën.
Alle mineralen horen bij verschillende kristalstructuurgroepen, die ingedeeld zijn naar de manier waarop de atomen van een mineraal gerangschikt zijn. Mineralen hebben ook onderscheidende eigenschappen zoals kleur, hardheid, kristalgewoonte, specifieke zwaartekracht, glans, breuk en vastheid. Binnen een mineraalsoort kunnen deze eigenschappen enigszins verschillen. Veel mineralen hebben bepaalde eigenschappen die hen duidelijk onderscheiden van andere mineralen, omdat zij deze eigenschappen niet hebben. Hierbij kan men denken aan fluorescentie en radioactiviteit.

Mineralen zijn een economisch handelsartikel. Ze worden gedolven omdat ze bijvoorbeeld een kostbare stof bevatten of een bij zondere eigenschap hebben. Andere mineralen worden gedolven omdat ze zo mooi of zeldzaam zijn. Er zijn ongeveer 3000 verschillende typen mineralen. Er worden nog steeds nieuwe soorten ontdekt.

http://www.lenntech.nl/mineralen.htm

Toegevoegd na 13 minuten:
Of bedoel je de mineralen die ons lichaam nodig hebben.
Kijk daar voor verder in reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen denken in eerste instantie aan gesteenten of metalen zoals die in de natuur voorkomen, maar mineralen in deze vormen zijn niet bruikbaar voor de mens. Ze moeten eerst worden opgenomen door planten en dieren, waarna ze in onze voedselketen terecht kunnen komen. Een aantal mineralen speelt een belangrijke rol in het lichaam. Ze zijn bijvoorbeeld van belang als bouwstof of als onderdeel van stofwisselingreacties (denk bijvoorbeeld aan de omzetting van suikers of de opname van vitaminen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een miniraal is een uitemate kleine raal. Vooral niet verwarren met admi-raal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit misschien wat je zoekt? Anna Atkins
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Portret van Anna Atkins, 1861
Een van Atkins cyanotypie foto's voor haar boek:Photographs of British Algae: Cyanotype ImpressionsAnna Atkins (meisjesnaam Anna Children) (16 maart 1799 – 9 juni 1871) was een engelse botanist en fotograaf. Zij wordt ook wel gezien als de eerste persoon die een boek uitbracht met fotografische afbeeldingen.[1][2][3] Somige bronnen beweren dat ze ook de eerste vrouwelijke fotograaf was.[2][3][4][5] Zij maakte met name veel foto's door gebruik te maken van het cyanotypie proces.

Anna Children werd geboren in 1799 in Tonbridge, Kent, Engeland. Haar moeder, Hester Anne stierf in 1800 aan kraamziekte.[4] Anna had een sterke band met haar vader John George Children[6], die wetenschapper was en veel interesses had. Zo is onder andere het miniraal childrenite en de slang Antaresia childreni naar hem vernoemd.[7] Ze ontving een ongewoonlijke wetenschappelijke educatie voor een vvrouw in die tijd."[8] Haar gedetailleerde gravures van schelpen werden gebruikt om haar vaders vertaling van Lamarck's Genera of Shells uit 1823 te illustreren.[8][9]

Ze trouwde in 1825 met John Pelly Atkins en verhuisde naar Halstead Place, het huis van de Atkins familie in Sevenoaks, Kent.[8]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een mineraal bedoelt in plaats van miniraal:

Mineraal
Uitspraak: minə'ral het -woord mineralen Zelfst. Naamw. stof in de aarde die niet van planten of dieren afkomstig is `Mineralen hebben vaak de vorm van een kristal.`