Als het totaal aan rode bloedcellen en het totale bloedvolume stijgt, heeft dat ook enkele voordelen voor het lopen of fietsen van wedstrijden bij warm weer. Als je intensief beweegt terwijl het erg warm is, koelt het lichaam zichzelf af door meer bloed naar de oppervlakte van de huid te laten gaan. Doordat het bloed meer aan de oppervlakte zit, koelt het sneller af dan dat het in het dieper in het lichaam zit. Dit bloed, aan de oppervlakte, gaat ten koste van het bloed dat zuurstof naar de spieren moet vervoeren. Er is dus tekort bloed beschikbaar om de spieren van voldoende zuurstof te voorzien. EPO zorgt ervoor dat het lichaam meer bloed tot zijn beschikking heeft, zodat de spieren, zelfs in de hitte, nog wel zuurstof krijgen. Een ander voordeel is dat er meer water in het lichaam is. Bloedplasma bestaat vooral uit water, en maakt deel uit van het bloed. Dus als het bloedvolume groter is geworden door het gebruik van EPO, is ook de hoeveelheid water in het lichaam groter. De waterreserve, die wordt gebruikt bij wedstrijden, is dus groter.

Een sporter die EPO gebruikt kan dus beter tegen de hitte dan een sporter die niet gebruikt om twee redenen. De eerste is dat hij minder snel verzuurt doordat er nog genoeg bloed is om zuurstof te vervoeren. De tweede reden is dat hij meer water heeft in zijn lichaam en dus minder snel uitdroogt. Het effect van EPO kan ongeveer drie maanden duren.