Klopt het dat bomen C kunnen halen uit CO2 en C zelf opslaan of werkt het anders dan we denken?

Zoiets als een CO2 cirkel, want bomen 'recyclen' onze uitgestootte lucht naar zuurstof.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dat klopt precies met wat we (biologen) denken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is inderdaad een koolstofdioxide kringloop (cirkel). De CO2 die wij (en andere organismen) uitademen wordt door planten opgenomen en opgeslagen als suiker (C6H12O6).

Toegevoegd na 4 minuten:
In feite heet het de koolstofkringloop.

Toegevoegd na 1 uur:
Daarom hechten o.a. biologen er veel waarde aan te benadrukken dat het kappen van grote bossen (om meerdere redenen) heel erg slecht is voor de aarde. Of eigenlijk niet zozeer voor de aarde, maar voor veel organismen die erop leven.

Toegevoegd na 1 uur:
Omdat je vraag staat bij scheikunde:

Het opnemen van koolstof heet koolstofassimilatie. Hierbij neemt de plant CO2 op uit de lucht en water (H2O) uit de bodem. Samen met licht als energiebron wordt dit in groene bladgroekorrels omgezet in de reactie:

6C02 + 6H2O -> C6H12O6 (glucose = suiker) + 6O2 (zuurstof).

Naast de suiker komt dus zuurstof vrij. De plant gebruikt dit zuurstof zelf voor de eigen verbranding, maar er komt overdag in het licht zoveel zuurstof vrij dat er meer zuurstof vrij komt dan er netto wordt verbruikt.

Als organisch materiaal zoals suiker wordt verbrand dan komt dit weer vrij in een omgekeerde reactie met zuurstof:

6O2 + C6H12O6 -> 6C02 + 6H2O

Als organismen suiker verbranden komt er dus CO2 vrij en water.

In het onderstaande plaatje zie je dat de kringloop wat uitgebreider is, want veel oragnisch materiaal komt in de bodem terecht (dode planten en dieren) of in de zee. Uiteindelijk worden dit fosiele brandstoffen zoals olie en gas. Daar gaan echter miljoenen jaren overheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wat meer dan "denken."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met wat meer (wetenschappelijke) achtergrond kan dit antwoord wel een + verdienen, maar op dit moment is het wel vrij oppervlakkig. Hoe wordt CO2 in glucose omgezet? Waarom komt er O2 vrij? Wat is de scheikundige reactie? Misschien zeur ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je zeurt niet. Goed idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk. Uiteraard is het niet "zo" eenvoudig, als ik me niet vergis wordt er in de reactie zelfs O2 gebruikt, die later weer terug komt, echter is dit niet zeer relevant. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. In de lichtreactie krijg je: ADP+Pi+energie ATP+H2O
NADP++H++2 e−NADPH
2 H2OO2+4 H++4 e− Vervolgens in de donkerreactie Calvincyclus: +H2OADP+Pi+energie
NADPHNADP++H++2 e− 6 CO2+24 H++24 e−C6H12O6+6 H2O (deze cyclus wordt 6 maal doolopen)

Andere antwoorden (1)

Bomen gebruiken water en licht voor hun energievoorziening (lichtreactie) en bouwen CO2, het waterstof dat bij de lichtreactie wordt gemaakt en mineralen (stikstof en fosfor uit de bodem) om meer boom te maken. Het CO2 is bij planten erg gewild. Het zuurstof dat wordt geproduceerd is sterk reactief en kan door planten en dieren worden gebruikt als energievoorziening in combinatie met brandstof zoals suiker die bijvoorbeeld in een boom is geproduceerd.
In de ecologie wordt veel gebruik gemaakt van kringlopen en balansen. Dat is een boekhouding voor elk element. Omdat organismen geen atomen kunnen maken maar ze wel aan elkaar kunnen plakken en weer losmaken moeten de balansen voor elke stof altijd kloppen. In de biochemie is met erg verfijnde methodes nagegaan wat er precies in de plant gebeurt. Dat is eigenlijk hetzelfde als in de economie. Er is een macroeconomie die de productie van staal en de consumptie bijhoudt en een microeconomie die kijkt wat er precies in een huishouden of een bedrijf gebeurt. Vooral als je zicht hebt op beide zaken kun je allerlei waarom vragen gaan beantwoorden.