Als je 1 kilo water 50 graden wilt verwarmen zal je er een bepaalde hoeveelheid Kilo joules in moeten stoppen.
Als je het water 50 graden wilt afkoelen zal je evenveel kilo joules er uit moeten halen.

De formule hiervoor is Q=m*c*Delta T

Q = Warmtehoeveelheid
C = Warmtecapaciteit
M = De massa
Delta T = het warmte verschil.

C van water is 4,19KJ per kg.kelvin
M is 1 kilo
Delta T is 50 graden

Oftewel Q=1*4,19*50= 209.5 KJ

Je hebt dus 209,5 KJ nodig om het water 50 graden warmer te krijgen.

Maar om het water 50 graden koeler te krijgen zal je er 209,5 KJ uit moeten halen.

Let wel op dit aantal KJ heb je nodig als de fase van water het zelfde blijft. Als de fase veranderd heb je meer KJ nodig

Het ligt er maar geheel aan waarmee je die kilo water gaat verwarmen. Dit kan met van alles zijn en iedere stof heeft een andere verbrandingswarmte. In een M3 gronings gas zit bijvoorbeeld 32000 KJ.

Ook om te koelen bestaan vaak verschillende technieken.

Dus de hoeveelheid energie die is het zelfde bij bijv water.
Verwarmen kost brandstof dus energie. Koelen kun je vaak ook op energie zuinige manieren doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In een exact dezelfde situatie kost het beide evenveel energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie heb je gelijk, maar in een praktische situatie is het veel makkelijker om een rendabele verwarming te maken dan een rendabele koeling, zie verder mijn antwoord en reacties.
In de praktijk zal koelen iets meer energie kosten omdat het rendement van het proces nooit 100 % kan zijn.
Het verlies aan rendement wordt omgezet in warmte, bij verwarmen is dat een bonus zodat je toch op 100 % uitkomt, bij koelen is dat een nadeel omdat je de warmte dan apart kwijt moet raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij verwarmen kan het rendement ook niet 100% zijn! Alleen al omdat het omhulsel ook warmer wordt, die energie is echt geen bonus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er maar aan wat je verwarmen wilt.
Een elektrisch kacheltje in een ruimte geplaatst heeft 100 % rendement omdat ook de warmte van het omhulsel in die ruimte uitgestraald wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe wekt een elektrisch kacheltje warmte op? Waarschijnlijk niet met een rendement van 100%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een elektrisch kacheltje is feitelijk een weerstand die warm wordt door de stroom die er doorheen gaat.
Zolang er geen geluid, licht of beweging gegenereerd wordt dan zal dus alle energie als warmte afgestraald worden.
Wel gaat er energie verloren in bij de opwekking en het transport van elektriciteit, maar de energie die je netto aan het kacheltje toevoert wordt wel vrijwel geheel omgezet in warmte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zogenaamde verlies klopt dus niet. Het principe van koelen, zoals wij dat met een diepvries of koelkast doen, is het onttrekken van warmte in de ruimte die gekoeld moet worden. De warmte die onttrokken wordt is de warmte die uit die ruimte gehaald werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: bij een koelkast wordt de warmte uit de kast met de radiator achterop uitgestraald.
Er wordt echter extra warmte geproduceerd door de compressor, er komt dus meer warmte vrij dan er aan de kast onttrokken wordt.
Bij een elektrische verwarmingsradiator wordt vrijwel alle energie in warmte omgezet, hij geeft geen energie af in een andere vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke stel, ik wil de lucht verwarmen in mijn kamer. Dit kost 2000 joule. Wat er vervolgens gebeurd is dat de radiator 2000 joule plus de warmte die nodig is voor het omhulsel van de radiator. Stel dat dat 100 joule kost, levert de verwarming 2100 joule ipv 2000 die nodig is voor 100% rendement.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat een beetje op "welles - nietes" te lijken, maar de 100 joule van de omhulling van de radiator in jouw voorbeeld komt ook (na afkoeling van de radiator) als warmte in de kamer terecht.
Van de 2100 J komt dus 2100 J ten goede aan de verwarming van de kamer.
Wat mij betreft discussie gesloten.
Daar kan je geen algemeen antwoord op geven want dat hangt af van de eigenschappen van het voorwerp. Iets van 20 naar 30 graden opwarmen, kan een totaal andere hoeveelheid energie vragen dan datzelfde voorwerp afkoelen van 20 naar 10 graden.