waaqrom gapen mensen als je iets moeilijks moet vertellen/ lastig gesprek hebt?

Het is me opgevallen dat veel mensen dit doen. waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je dat honden dat ook doen als ze zich ongemakkelijk voelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dat zo? grappig! dan zou het op mensen ook van toepassing kunnen zijn

Het beste antwoord

Het is een soort overspronggedrag - een gedraging die bij spanning optreedt, die niet zo nuttig is maar desondanks wel wat voordelen biedt. Als je gaapt, krijg je wat extra lucht binnen, en je last even een pauze in het gesprek in.
Je ziet het ook bij dieren: breng ze in verwarring en gaan bijvoorbeeld ineens druk poetsen.

Er zijn diverse theorieen over, het vaakst lees je de theorie dat het komt doordat we niet kunnen, willen of mogen kiezen op dat moment van spanning: we hebben een vechten-of-vluchten-reflex maar we kunnen niet weg en we willen niet vechten. Dan maar gapen...

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik vond nog wat voorbeelden:
"overspronggedrag. Het dier gaat iets doen uit een derde gedragssysteem, veelal het verzorgingsgedrag: oversprong-poetsen bij eenden, zandhappen bij de stekelbaars, achter het oor krabben bij mensen."
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethologie#Conflictgedrag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Lijkt me een kwestie van ongeïnteresseerdheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoeft niet koolmeesje.
Misschien omdat je het saai of onduidelijk vertelt waardoor mensen worden afgeleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de kattenwereld gapen katten om te laten zien dat ze ontspannen zijn, en geen kwaad in de zin hebben.
misschien geldt dit ook wel voor mensen?
door in een lastig en moeilijk gesprek even te gapen, laat je zien dat je relaxed bent, en dat heeft mogelijk z'n weerslag op je gesprekspartner?
13 jaar geleden
het is een vorm van ontspannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hersens over verhit raken ga je gapen. Dus zoals eerder gezegd extra zuurstof. Van gapen koelen je hersens af. Ook kan het een tekort aan insuline betekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je moet gapen hebben je hersens een tekort aan zuurstof, door die gaap krijg je een enorme stoot van zuurstof binnen. je hersens kunnen een tekort krijgen aan zuurstof door teveel inspanning, oftewel door een heel serieus gesprek of iets.