wat zijn de gevolgen van adhd en tegelijkertijd hoogbegaafd zijn

ik hoorde dat dat extra gevolgen had maar wat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

het gemiddelde IQ ligt tussen 91-110.Er is sprake van hoogbegaafdheid als dit 130 is en hoger.Ong.3% van alle mensen beschikt daarover. Niet alleen zo`n hoog IQ zorgt voor hoogbegaafdheid maar ook taakgerichtheid en motivatie. Ze moeten ook nog eens heel creatief zijn. Dat is nodig voor de denkprocessen en vraagstukken. heb je dat niet dan spreken we eerder over hoog intelligent. Hoogintelligente kinderen worden vaak onterecht benoemd als 'hoogbegaafd' zijnd. Hoogbegaafdheid is aangeboren, je kunt dit dus niet leren. Je herkent dit doordat deze personen/kinderen een grote intellectuele nieuwsgierigheid hebben, ze willen alles weten en vragen maar door.Ze kunnen grote denksprongen maken,hebben vaak een enorme woordenschat en werken rommelig en chaotisch.Ze hebben moeite samen te werken en doen alles het liefste zelf.

Hoogbegaafde personen en ADHDers kunnen symptomen hebben die sterk op elkaar lijken. Je kunt je afvragen of dit niet vaak met elkaar verward wordt. Het wordt helemaal ingewikkeld als er sprake kan zijn van hoogbegaafdheid samen met ADHD.Onderzoekers hebben zich helemaal nog niet beziggehouden, met die afgrenzing en overlapping, er is ook nog maar weinig contact tussen ADHD onderzoekers en hoogbegaafdheids onderzoekers. Ouders van dit soort kinderen staan in contact met beiden en zullen zich vaak klem gezet voelen door gebrek aan samenwerking.Deze kinderen hebben nl. beide ; in een betoog van de hak op de tak gaan,aandachtsproblemen, motorische onrust, onderpresteren en hebben moeite met het zich aan de regels houden.Dan gaan ze kijken; Denkt het chaotisch(ADHD) of denkt hij snel en slaat denkstappen over(hoogbeg), zit hij in de klas te wachten tot de rest klaar is en gaat dan klieren,tekenen etc.(hoogb) of zit hij te dagdromen(ADHD). De kinderen met ADHD in comb. met hoogb.houden makkelijker hun aandacht bij een opdracht dan slimme kinderen met ADHD. Daarom lijkt het dan niet op ADHD en vaak worden ze dan juist dom genoemd omdat taken snel onuitdagend en saai zijn.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kijk een op www.hersenstorm.nl en dan bij Ook zo Slim?

Daar wordt het een en ander toegelicht over deze overprikkeling.
13 jaar geleden
Dat iemand dan met behulp van zijn intelligentie de gevolgen van zijn adhd kan beperken, en hanteerbaar maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je hoogbegaafd ben kan je over het algmeen even simpel geleerd snel en goed leren. Als je daar dan adhd bij hebt kan het gebeuren dat die persoon moeite heeft met zich concentreren. Deze mensen weten bijvoorbeeld dat ze goed kunnen leren etc. maar ze worden belemmerd door hun adhd. Hier kan frustratie uit voortkomen. Belangrijk voor deze mensne om met hun adhd te leren omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas wordt hoogbegaafdheid vaak mis-gediagnosticeerd als ADHD (50% van de gevallen). Je moet je dus afvragen of iemand echt ADHD heeft of alleen een foute diagnose heeft gekregen en HB is? Het gedrag van hoogbegaafden kan namelijk lijken op ADHD. Het verschil is dat het bij een HB-er een keuze is, bij ADHD overkomt het je.

http://www.authorstream.com/Presentation/aSGuest50115-420450-hoogbegaafd-en-misdiagnoses-gifted-verkeerde-diagnose-occasions-family-ppt-powerpoint/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat informatica studeren aan een technische universiteit... Ik ken er genoeg! :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon van 11 heeft adhd en is ook begaafd (hoogst haalbare bij kinderen) op bepaalde delen. Het nadeel hiervan is ten eerste dat hij weinig aan zijn begaafdheid heeft op school, omdat zijn adhd belemmert dat hij er iets mee kan. Hij kan zich heel slecht concentreren, is veel aan het praten, wiebelen, tussendoor heen en weer lopen, om zich heen aan het kijken etc. Daardoor let hij weer minder goed op bijvoorbeeld. Hij heeft dus niet veel aan zijn begaafdheid door de adhd.

Daarnaast is hij wel heel slim door die begaafdheid, en ziet daardoor op dag 1 al hoe de meesters en juffen in elkaar zitten, en kan ze daardoor heel goed bespelen. Hij ziet meteen hun zwakke plekken en 'pakt ze daar meteen op'. Klinkt negatief, en is het ook, maar het is wel een heel lief joch hoor. Alleen ja, ze weten gewoon heel snel hoe ze je hebben, en dat is minder...

Toegevoegd na 12 minuten:
Wat Ineke zegt, dat als je hoogbegaafd bent, je beter je adhd kan hanteren, is helaas niet zo. TEnminste, in mijn ervaring. Zelf heb ik de adhd ook, en heb ik ook een heel aardig IQ (getest), maar ik kan er niet veel beter met mijn adhd omgaan. Dat komt omdat de adhd dit simpelweg belemmert. ADHD hersenen zitten nu eenmaal zo niet in elkaar. Ook op mijn werk heb ik minder aan mijn intelligentie dan een ander door de belemmering van mijn adhd.