Waar kan ik informatie vinden over Boschkapelle ?

Mijn moeder is in de jaren 20 geboren in het zeeuws vlaamse Boschkapelle en nu ben ik op zoek naar verhalen over die plaats en mensen uit die tijd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Boschkapelle werd midden in de Stoppeldijkpolder (het westelijke deel) gesticht. Dat wreekte zich later (ongeveer tot 1960) danig door een bijna jaarlijkse wateroverlast in de winter. Naast enkele ambachtslieden (klompen-, manden-, kleermaker, molenaar) werkten de meeste inwoners in de landbouw, vaak als losarbeider. Het werd in de 17e eeuw aangeduid als ‘Bosken’. Mogelijk voert deze naam terug op een bos in de omgeving, maar zeker is dat niet.

In 1840 had de gemeente Boschkapelle 177 huizen met 948 inwoners. Per 1-7-1936 werd de gemeente Boschkapelle opgeheven en is die opgegaan in de nieuwe gemeente Vogelwaarde, met op dat moment 1.197 inwoners.

De inwoners van Rapenburg hebben zich altijd wat verheven gevoeld boven hun buren, de Bossenaren, die als van 'wat mindere komaf' beschouwd werden. Bij de oudste generatie, met name in het vroegere Boschkapelle, is de antipathie tegen 'Rapenburgers' nog altijd niet helemaal verdwenen, maar de scherpe kantjes zijn er inmiddels wel af.

De eerste rooms-katholieke kerk te Boschkapelle kwam in 1695 gereed maar was een eenvoudig gebouw. In 1756 werd het vervangen door een iets beter exemplaar. Deze kerk maakte in 1811 plaats voor een derde gebedshuis dat meer op een kerk leek, zelfs met een houten torentje. Maar ook dit gebouw raakte snel in slechte staat. Voor de toren was slecht hout gebruikt en men vreesde instorting.
In 1874 werd begonnen aan de bouw van een nieuwe kerk, nu van steen. De bakstenen werden te Boschkapelle zelf gemaakt. In 1876 kon de kerk worden ingewijd door de deken uit Hulst. Datzelfde jaar werd een pastorie gebouwd. De kerk werd in 1926 met twee zijvleugels uitgebreid. De kerk is gewijd aan de heilige Petrus en Paulus.

De gemeente beschikte gedurende een aantal jaren over een eigen gemeentehuis, tot 1873. Dat werd daarna verkocht. Het duurde tot 1913 voordat een nieuw gemeentehuis in gebruik kon worden genomen. Hierin werd in 1924 electrisch licht aangelegd.

De gezondheidstoestand van de bewoners was niet goed. In 1920 bleek dat bij een onderzoek naar de zuigelingensterfte in Nederland in de periode 1914-1918 Boschkapelle landelijk gezien één van de gemeenten met het hoogste sterftecijfer was, namelijk 17,2 %.

Toegevoegd na 14 minuten:
En hier staat een verhaal over de pastoor van Boschkapelle, zich afspelend in de zomer van 1917: http://www.landvanhulst.nl/frame%20de%20pastoor%20bestolen.htm
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, hartelijk dank voor uw antwoord. Ik had zelf ook zitten zoeken maar de links die u aangeeft niet gevonden.
We hebben er al veel plezier van gehad, nogmaals dank