De koudste stad op aarde is Yakutsk.

Toegevoegd na 3 minuten:
De warmste plek op aarde is Al Aziziah in Libië (57,8 record), OF Dalol in Ethiopië (jaargemiddelde 34 graden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

koudste is YAKUTSK in siberie, in januari is het daar gemiddeld -50 graden.

warmste is AL-AZIZIYAH (libie).. daar is ooit 57.8 graden gemeten.
hoogste gemiddelde heeft DALLOL (ethiopie), daar is het gemiddeld 34.4 graden
maar da's geen stad.. de warmste stad is BANGKOK (thailand)
met 28 graden gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat ook een dorp in Siberië waar het eens -69 graden is geweest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder rekening te houden met extreme waarden zijn de volgende drie grotere steden jaarlijks gemiddeld de heetste steden:
1. Timbuktu, Mali :29.3 jaargemiddelde
2.Tirunelveli, Tamil Nadu, India 29.3 jaargemiddelde
3. Khartoum, Sudan 29.2 jaargemiddelde
De gemiddeld koudste grotere steden:
1.Oelan Bator (Mongolië). -4.0 °C jaargemiddelde
2. Chita, (Rusland). -2.7°C gem.
3. Bratsk,(Rusland) -2.2°C
( Irkutsk (6) : -1.1

Voor wat het waard is : link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Wat zijn grotere steden? En waarom is juist Oelan Bator de gemiddeld koudste grotere stad? Je zou zeggen, dat deze stad redelijk zuidelijk ligt op het noordelijk halfrond. Of ligt de stad hoog boven de zeespiegel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , op gebied van Oelan Bator kan ik er wel inkomen : ligt zeer hoog in een extreem landklimaat : Waar bijvoorbeeld Jakoetsk in de Winter wel kouder is ...is het ook zo dat het er in de zomer warmer is dan bij ons : zeer extreem . Oelan Bator heeft dan de koelte van zijn hoogteligging ....zodat het jaarlijkse gemiddelde lager ligt.
Ik heb die cijfers ook maar van het internet ...en schreef er bij voor wat het waard is. Er zijn vele plaatsen die zichzelf de grootste , oudste, mooiste ,heetste , droogste plaats vinden ....maar dat is eerder iets voor het Guinnes boek dan voor een aardrijkskunde boek.
Grotere plaatsen : daar kan ik in komen : In Nederland of Vlaanderen wordt de temperatuur op iedere hoek van de straat gemeten als het ware.
In Siberië of Mongolië wordt dit niet gedaan ...behalve in de grotere plaatsen. Er zal dus hier en daar wel een gebiedje zijn dat nog extremer is.
Mongolië is op Groenland na het minst bewoonde land op Aarde qua bevolkingsdichtheid.
De warmste plek op aarde is de Dasht-e Lut woestijn in Iran. Hier werd ooit een record temperatuur gemeten van 70,7°C.