Hoe hoog worden voorwerpen de tornado ingezogen?

Ik neem aan, dat de tornado niet tot buiten de aarde reikt, en op gegeven moment de luchtdruk in hogere luchtlagen genormaliseerd is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Hoe hoog en 'of' er voorwerpen worden opgezogen heeft te maken met de snelheid in de zuigende slurf.
Tornado's worden opgedeeld in types van verschijning : zoals bijv. waterhoos , dust-devil, landspout en zo meer.
Ze worden ook onderverdeeld in types van sterkte en vernietigingskracht :afgekort met F. F0 zijn de zwakste en F5 hebben de meest verwoestende kracht (F6 is theoretisch)
Tornado's komen vrijwel overal voor en zijn vrij onvoorspelbaar (in tegenstelling tot een orkaan) de meeste zijn echter van de lage F klasse.
Er is één plaats op de wereld : de zogenaamde Tornado-alley waar zeer veel tornado's voorkomen en daar komen dan ook de krachtigste voor :Van Texas tot Georgia in het Zuiden tot Nebraska-Illinois in het Noorden (dus een goed kwart van de Verenigde Staten) , met Oklahoma als "episch centrum".
De snelheden in de slurf kunnen nogal variëren : In de lichtste F klasse tot ongeveer 65km/ uur....gemiddeld tot 180km/uur , met uitschieters in de F5 klasse tot meer dan 400 km/uur.
De kleine tornado's zullen alleen wat zand en hooi meenemen....de super grote kunnen auto's ,caravans ,paarden tot zelfs huizen in de lucht sleuren.
Die kunnen soms honderden meters verder terechtkomen.
Zand , stof , bladeren en hooi kunnen kilometers verder terechtkomen.
De objecten die naar omhoog worden gezogen , komen tegen de wand van de slurf en worden dan weggeslingerd.
Dus zware voorwerpen worden niet enorm hoog opgetild , 100 meter zal wel een uiterste zijn.
Kleine dingen kunnen zeer hoog worden opgetild.

Toegevoegd na 25 minuten:
Een F5 twister in Oklahoma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zo hoog als de opwaartse wind van de specifieke tornado een object omhoog kan krijgen.
Ik denk dat dat per tornado een andere hoogte zal zijn omdat elke tornado anders is door locatie, windsnelheid, circulatiesnelheid, temperatuur enz.