Gedachten scannen - mag dat? (zie uitleg)

In de Amerikaans Northwestern universiteit is men bezig met een onderzoek naar het ontcijferen van hersengolven om gedachten van terroristen te kunnen "lezen". Deze onderzoek toont positieve resultaten en de technologie om gedachten scanners te produceren lijkt geen sciencefiction.

Link: http://www.northwestern.edu/newscenter/stories/2010/07/brainwaves.html

Het is duidelijk dat je kan zo'n technologie niet beperken alleen tot terroristen of criminelen en dat het gebruikt zal worden voor andere doeleinden.

Mijn vraag is "moet een wet komen die zo'n technologie verbidt?"

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als gedachten niet meer vrij en geheel privé zijn, helpt de mens zichzelf als integer, autonoom en onafhankelijk wezen om zeep. Wie gedachten kan lezen, raakt de enige, echte en onder alle omstandigheden onaantastbare, onschendbare vrijheid van de medemens. Volgens mij verdient deze unieke en grenzeloze vrijheid het grootste respect der mensheid. Alleen al omdat hier sprake is van het gelijkheidsbeginsel inzake wederkerigheid. De vrije gedachte mag nooit blootgesteld worden aan technologische vernieuwing die kan transformeren in een regelrechte belager c.q. manipulator. Afblijven en niet doen. Het dient geen enkel edel doel, en zal slechts kunnen leiden tot verwerpelijk misbruik. Toegevoegd na 3 minuten: De wederkerigheid bestaat uiteraard doordat letterlijk iedereen dezelfde vrijheid van denken heeft. Bedenk eens hoe de technologie (stel dat manipulatie mogelijk wordt) een samenleving zou kunnen schaden waar onderdrukking van vrouwen en minderheden gelegitimeerd is..

ik vind van wel. Maarja, ik vind wel meer, en toch zijn het altijd de personen met macht en geld die over dit soort dingen beslissen, en als het hen goed uitkomt kun je er weinig aan doen.

Dit lijkt me inderdaad geen gezonde ontwikkeling. Straks kun je niet eens meer iets over een aanslag schrijven, of er zelfs maar aan denken, of je wordt meteen verdacht. (Ik haal tenminste niet uit dat bericht dat ze onderscheid kunnen maken tussen werkelijkheid en fantasie.) Het slechts hebben van gedachten, maakt ons geen daders. Ieder mens heeft ook wel eens van die gedachten waarvoor hij, als hij ze uit zou voeren, meteen zou worden opgesloten. Maar we doen het meestal niet. Dat lijkt me het probleem met deze technologie, je kunt geen onderscheid maken tussen daders en fantasten. Ik zie in Amerika al onschuldige arabieren afgevoerd worden naar een nieuwe Guantanamo Bay. Dus ja, deze technologie moet verboden worden.

Nee, er moeten geen wetten zijn die het ontwikkelen van nieuwe technologie verbiedt. Wie zou dan moeten uitmaken welke technologieën wel mogen en welke niet? De wereld zou stil staan als er geen nieuwe ontwikkelingen zouden zijn. Over het daadwerkelijk toepassen van sommige technieken kan en moet discussie bestaan.

Voor medische doeleinden vind ik het interessant... in de zin van opsporen van bijvoorbeeld autisme in jonge kinderen, of andere dingen die ze aan die gedachtenscans kunnen zien. Want ze zien namelijk niet alleen gedachten. Voor opsporingsdoeleinden vind ik het vreselijk. Misschien op basis van vrijwilligheid... Als je als verdachte moordenaar je onschuld mee kunt bewijzen, dat je een bepaalde herinnering niet hebt, aan een moord dus bijvoorbeeld.... tja. ingewikkelde dingen dit hoor!

Welkom in de Nieuwe Wereld Orde! Een vernieuwde wereld waar alles in het groter belang met de magische woorden veiligheid en milieu! Dit is een goede vraag en past in het straatje RFID chip, oftewel het contactloos scannen van chips (de antenne die aan de chip zit wekt stroom op en vervolgens gaat hij terugpraten naar het systeem. Dit is volgens het draadloze stroom principe van Nikola Tesla). Volgens de voorstanders kent zo'n chip z'n grens, zodat je niet gevolgd kan worden. Het zou maar werken op 1,5 meter, verder absoluut niet! Het is moelijk te begrijpen, zeker we nu technologie hebben om door muren te kijken en zelfs wagentjes op Mars kunnen besturen :S Waarschijnlijk vinden veel mensen het idee akelig, maar wie staat op? In de loop van de tijd hebben we steeds meer geaccepteerd en langzaam maar zeker komen er steeds meer dingen bij in het nadeel van iedereen, behalve de mensen aan de top. Denk bijvoorbeeld aan alle camera's boven de Nederlandse snelwegen, we betalen ons blauw maar dat is nog niet genoeg. Kentekens worden straks per auto gescand om Nederland "veiliger" te maken. Laatst hoorde ik een verhaal dat je kenteken gewoon op je parkeerkaartje staat? Ik was echt verbaasd om het te horen. Maar goed, laten we ook hierin maar het positieve zien: dit is om te verkomen dat je een auto pakt die erg lijkt op de jouwe en ook dezelfde sleutel / transponder heeft. Natuurlijk kan het ook voor goede dingen gebruikt worden, net als laser guns die onze vrienden van de politie gebruiken. Ik heb ze alleen nog nooit bij een school of een andere plek met veel kinderen gezien, zodat er echt levens gespaard kunnen worden. Wel achter wegwijzers 20 meter na een aanduiding van een verplichte lagere snelheid....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100