Is een Glucosamine kuur, de oplossing voor pijn aan been van een paard?

Mijn paard is 23 jaar oud en heeft al enige tijd last
in de achterpoten. Ik heb al het een en ander geprobeerd,het is als iets beter maar ze heeft nog steeds pijn.

Zou het beter gaan met deze glucosamine kuur ? Aan haar achterpoten juist boven de hoef, zakt ze helemaal door.

Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Glucosamine is geen oplossing voor pijn. Het is een middel waarvan men zegt dat het artrose en botontkalking op de lange duur zou voorkomen dan wel enigszins zou laten verbeteren. Zo staat het ook op de bijsluiter. Maar voor het acute moment heeft het geen enkele invloed.
Als glucosamine al werkt, ik heb begrepen dat het van bepaalde erfelijke genetische constellaties afhankelijk is, bij mensen heeft iets van 60% uiteindelijk baat bij dit middel, de rest kan slikken tot ze een ons wegen...

Voor het acute moment zoals je het hier poneert, lijkt mij Metacam, Rimadyl of een ander NSAID's speciaal voor paarden (dus niet voor mensen) zinvoller om de pijn te bestrijden. Raadpleeg hiervoor zeker ook een DA.

Overigens hebben een droge, warme omgeving, omega 3 toevoegingen, goed coördinerende, sterke spieren, een afgemeten dosis beweging etc. zeker ook een positieve invloed op dergelijke problemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb nog nooit gehoord van onderzoeken over de werking van Glucosamine voor paarden.

Zelf zou ik er niet voor kiezen. Maar dat is meer gebaseerd op het feit dat ik dan zelf de conclusies van onderzoeken voor mensen door trek naar onderzoeken voor paarden. En is dan in feite een subjectieve keuze van mijzelf.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik schrijf mijn antwoord wat cryptisch. Wat ik er mee probeer te zeggen is, ik zou mijn geld niet stoppen in iets waarvoor geen aanwijzingen zijn dat het niet helpt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Excuses: Waarvoor er geen aanwijzingen zijn dat het helpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ga er maar niet van uit dat dat de oplossing is.
In geval van artrose kan glucosamine (met chondroitine) verlichting geven, maar kan een pijnstiller ernaast ook geen kwaad.
Een oplossing is het echter niet, wel ondersteuning.

Ik hoor je echter niet over de bevindingen van de dierenarts.
Is het wel artrose, of mogelijk iets heel anders, waar dus ook een andere remedie voor aangewend moet worden?
Ik zou er rap een deskundige naar laten kijken (en die vind je niet hier).
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Als het niet om artrose gaat dan heeft Glucosamine geen enkel nut.
Neen, ik raad metacam aan (het oorspronkelijke movicox) welke met name ontstekingen in gewrichten aanpakt.
Het is partieel een cox 2 remmer en minder agressief voor maag en ingewanden dan ibuprofen en diclofenac, per milligram is de dosis bij mensen ongeveer gelijk aan de stof diclofenac (voltaren) maar ik kan niet zeggen of /dat transcutane toepassing (voltaren gel) als smeersel bij paarden eenzelfde resorbsie heeft als bij mensen,
bij dieren doet metacam het echter heel goed, of er een lokaal toepasbaar smeersel van is voor vetrinair gebruik , is mij niet bekend, een paard van 23 jaar is natuurlijk ook een dagje ouder.....Vermijd vooral (te) eiwitrijk voedsel (gewichtsproblemen en overbelasting van de nieren) te weinig beweging en een te grote energie-inname
Sterkte!