Ik heb de volgende gegevens:een rechthoek van 1 mtr.breed en 2 mtr.lang.

Hoe kan ik aan de hand van deze gegevens de diameter berekenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eeehmm, de diameter? van een rechthoek?denk dat je hier toch wat duidelijker zal moeten zijn
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
als ik een rechthoekige koker heb van 1 x 2, dan zou ik toch met de oppervlakte terug kunnen rekenen naar een diameter, net als dat ik de oppervlakte van een diameter in een wortel kan zetten voor een lengte breedte maat ? voor ventilatie heb je instortkokers van 70x170 die naar 125 mm diameter gaan. maar hoe bereken ik de diameter als er een andere koker ligt

Het beste antwoord

Hier is de volledige berekening (met bijgevoegd plaatje)

AB^2 + BC^2 = AC2

AB = 2 --> AB^2= 2x2 = 4
BC = 1 --> BC^2 = 1x1 = 1

Vul in en dan krijg je:
4 + 1 = AC^2
AC^2 = 5
AC = v5 (wortel 5)

v5 = 2.2361 meter

Toegevoegd na 9 minuten:
Dit is trouwens precies hetzelfde wat hierboven wordt uitgelegd, alleen dan met de complete (voor velen overbodige) berekening ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je past de stelling van Pythagoras toe: a2 + b2 = c2.
Stel de korte kant is a en de lange kant is b. Zo reken je het uit. a2 = 1, b2 = 4. a2 + b2 = 5

Toegevoegd na 47 minuten:
Het antwoord is 2,2361
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rechthoek heeft geen diameter, die vind je bij een cirkel.
Een rechthoek heeft wel een diagonaal. Die kun je berekenen met de stelling van pythagoras: a^2 + b^2 = c^2
a en b zijn hierbij de lengte en breedte van de rechthoek. c is de diagonaal.
Dus: c^2 = 1^2 + 2^2 = 1 + 4 = 5
c is dus wortel 5.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
korte zijde x lange zijde = oppervlakte = diameter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn oude meester zei al: De hypotenusa in ket kwaadraat is gelijk aan de som van de rechthoeken in het kwadraat.
Dit werd uitgelegd id de stelling van Pythagoras. Dediagonaal is dus wortel 5 en 2,236068 meter lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rechthoek heeft geen diameter, alleen cirkels hebben die.
Bedoel je de diagonaal, dan doe je dat met Pythagoras:
Tel het kwadraat van de lengte op bij het kwadraat van de breedte, neem van die som de wortel en je hebt de lengte van de diagonaal.
In jou voorbeeld: 1 x 1 + 2 x 2 = 5, de wortel uit 5 = 2.2361
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan de minner ook zeggen wat er mis mee is? Ik zie niks dat niet klopt.