Ik heb de volgende gegevens:een rechthoek van 1 mtr.breed en 2 mtr.lang.

Hoe kan ik aan de hand van deze gegevens de diameter berekenen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hier is de volledige berekening (met bijgevoegd plaatje) AB^2 + BC^2 = AC2 AB = 2 --> AB^2= 2x2 = 4 BC = 1 --> BC^2 = 1x1 = 1 Vul in en dan krijg je: 4 + 1 = AC^2 AC^2 = 5 AC = v5 (wortel 5) v5 = 2.2361 meter Toegevoegd na 9 minuten: Dit is trouwens precies hetzelfde wat hierboven wordt uitgelegd, alleen dan met de complete (voor velen overbodige) berekening ;)

diagonaal bedoel je? die is wortel 5... Toegevoegd na 1 minuut: hoe te berekenen... zoek eens op 'stelling van pythagoras', dan vind je vast een mooie uitleg.

Je past de stelling van Pythagoras toe: a2 + b2 = c2. Stel de korte kant is a en de lange kant is b. Zo reken je het uit. a2 = 1, b2 = 4. a2 + b2 = 5 Toegevoegd na 47 minuten: Het antwoord is 2,2361

Een rechthoek heeft geen diameter, die vind je bij een cirkel. Een rechthoek heeft wel een diagonaal. Die kun je berekenen met de stelling van pythagoras: a^2 + b^2 = c^2 a en b zijn hierbij de lengte en breedte van de rechthoek. c is de diagonaal. Dus: c^2 = 1^2 + 2^2 = 1 + 4 = 5 c is dus wortel 5.

korte zijde x lange zijde = oppervlakte = diameter

Mijn oude meester zei al: De hypotenusa in ket kwaadraat is gelijk aan de som van de rechthoeken in het kwadraat. Dit werd uitgelegd id de stelling van Pythagoras. Dediagonaal is dus wortel 5 en 2,236068 meter lang.

Een rechthoek heeft geen diameter, alleen cirkels hebben die. Bedoel je de diagonaal, dan doe je dat met Pythagoras: Tel het kwadraat van de lengte op bij het kwadraat van de breedte, neem van die som de wortel en je hebt de lengte van de diagonaal. In jou voorbeeld: 1 x 1 + 2 x 2 = 5, de wortel uit 5 = 2.2361

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100