Waarom is het in een regenboog lichter?

En Waarom zijn er 2 regenbogen? naast elkaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog nooit 2 regenbogen naast elkaar gezien wel een 2 erboven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat bedoel ik

Het beste antwoord

De donkere band buiten de (normale) regenboog heet de Band van Alexander.

Ik kan hier wel een gedetailleerde beschrijving geven van de oorzaak van die band, maar ik denk dat ik je beter kan verwijzen naar onderstaande bronnen. Die leggen het beter uit dan ik het zou kunnen.

Zoek bij de eerste bron het kopje "De donkere hemel tussen de bogen".

Kijk bij de tweede bron onder punt 6.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet niet waarom links het niet doen, maar kopieren plakken werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig weet ik hoe dat moet

Andere antwoorden (1)

Waarom lijkt het gebied binnen de regenboog lichter dan erbuiten?
Dit is niet alleen schijn, maar is ook daadwerkelijk strooilicht. De regenboog is niet alleen een ring van gekleurd licht, maar bestaat in feite uit belichte schijven van alle kleuren, die elk een iets andere diameter hebben, en gecentreerd zijn rond het tegenzonnepunt. Waar de schijven niet meer allemaal overlappen, aan de randen, zie je gekleurd licht - de regenboog. Het strooilicht binnen de regenboog is dus gewoon licht dat op dezelfde manier door de druppels gebroken en gereflecteerd wordt als het licht dat de regenboog zelf veroorzaakt. Alleen zie je binnen de regenboog nog steeds alle kleuren licht tegelijk terugkomen, en het effect hiervan is dat dit licht dus toch ongekleurd is. Evenzo is het buiten de bijregenboog, die iets buiten de hoofdregenboog staat, ook lichter dan tussen de twee bogen in. De donkere band tussen de bogen heet de Band van Alexander.