Als de kosmologische horizon op 16 miljard lichtjaar is, wil dat dan zeggen dat vanaf dat punt het heelal sneller dan het licht gaat?

Je hebt een waarnemingshorizon die wordt geschat op zo'n 43 miljard lichtjaar, de informatie die ons zal bereiken kan niet van verder gelegen stelsel komen. De kosmologische horizon geeft aan vanaf welke afstand er geen contact meer mogelijk is. Sommige kosmologen schatten die afstand op 16 miljard lichtjaar. Maar is dat dan de afstand vanaf waar de uitdijing van het heelal sneller gaat dan het licht. Of klopt het onderscheid tussen de horizonten niet?

8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De rand van het waarneembare heelal beviondt zich op 13,7 of 13,8 miljard lichtjaar. Dat volgt direct uit de leeftijd van het heelal sinds de oerknal: het licht heeft zoveel tijd nodig gehad om ons te bereiken. Objecten die verder weg gelegen zijn kunnen we niet zien omdat het licht ons nog niet heeft kunnen bereiken. Ook is het waar dat die objecten al vlak na de oerknal een snelheid van ons af hadden die groter is dan de lichtsnelheid.
Als er ergens 16 miljard staat dan zal dit vermoedelijk uit een wat oudere bron afkomstig zijn. De precieze getalswaarde is namelijk nog niet zo lang zo nauwkeurig bekend en in de loop van de afgelopen eeuw zijn er heel wat publicaties geweest met allerlei verschillende getalswaarden.
Het getal van 43 miljard jaar (ook hier kan de precieze getalswaarde variëren afhankelijk van de bron) heeft een andere betekenis. Het gaat dan om de afstand die de objecten die we aan de waarnemingshorizon zien NU hebben. En met NU wordt dan bedoeld het moment waarop zij dezelfde kosmologische leeftijd ervaren als wij nu. Die objecten die we aan de horizon zien (het waren toen nog geen stelsels maar zullen dat vermoedelijk inmiddels geworden zijn) zijn in die 13,7 miljard jaar verder van ons af bewogen door de uitdijing en hebben daardoor nu een afstand van 43 miljard jaar bereikt. Dit wordt de "comoving distance" tot die objecten genoemd.
WimNobel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
In onderstaand filmpje wordt gesproken over de cosmic event horizon (van 16mj lj) Dat is dus gelijk aan het waarneembare heelal? Het filmpje lijkt uit 2015 te zijn, dus zo oud is het niet. (min 3:44) https://www.youtube.com/watch?v=AwwIFcdUFrE Ook in onderstaande bron wordt gesproken over 5Gpc (16mj lj): https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmological_horizon#Event_horizon Zouden dat dan slordige afrondingen zijn?
WimNobel
8 jaar geleden
Nee, dat zijn geen slordige afrondingen. Uit de engelse wiki begrijp ik dat we onderscheid moeten maken tussen de Hubble-horizon (c maal leeftijd heelal, dat is 4,2 Gpc) en de event horizon (5 Gpc). Ik meende dat dat hetzelfde was maar daar zat ik dus fout.
Daarnaast is er sprake van de particle horizon en daar zou de getalswaarde 14,4 Gpc bij horen, overeenkomend met 46,9 Glj. Ook niet precies hetzelfde als de door jou genoemde 43 (maar waar had je die gevonden?)
Leuk filmpje trouwens maar gaat wel snel. Ik ga het nog maar eens een paar keer afdraaien om het helemaal goed te snappen.
erotisi
8 jaar geleden
Die 43 was even een tijdelijke inschatting maar moet inderdaad dus iets meer zijn.
Maar begrijp jij wel die formule die in wiki staat om aan die 16 miljard te komen? Die a,c,d,t, staan die voor acceleratie lichtsnelheid afstand en tijd? Want ik ben toch wel benieuwd wat die 16 eigenlijk voorstelt of is uit opgebouwd?