Wat is de definitie van groot?

Is dat lengte, breedte, hoogte, massa ?
Of iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het is een relatief begrip. Dat wil zeggen altijd groot t.o.v. iets of iemand. Als het een algemeen bekend iets is, dan behoeft het geen nadere toelichting, anders wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Groot hoeft niet omvangrijk te zijn, denk b.v. aan een groot molecuul. Grootkapitaal, groot vermogen, heeft al helemaal weinig met omvang van doen.
Groot is een relatief begrip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meer dan de gewone maat
boven het gewone peil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een gevoel, verschillend per persoon, per object of emotie.
Groot kan een maat zijn, een aanduiding, maar ook een status of een volledigheid.
Bv. een gigantische puist is nog lang niet zo groot als de trots van een kind met een 10 voor rekenen. En een lange paling is lang niet zo lang als de rit van Olso naar Kos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat iets of iemand als groot wil en kan zien.
Voor een peuter is papa groot en voor een vlieg een dikke spin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begrip definitie in jouw vraag is:
samenvattende omschrijving van de kenmerken van een begrip, zodat het niet, met een ander verward kan worden.

Gezien het woord vele betekenissen en begrippen kent, kan er dus geen definitie van gemaakt worden. Waarom zou je eigenlijk ook?

Wat betekenissen:
* van meer dan middelmatige afmetingen (levende wezens en concrete zaken)
* niet kort, lang van gestalte (personen)
* volwassen (als ik groot ben)
* in hoge mate dat gene zijnde wat door het bepaalde wordt uitgedrukt ( een groot kenner van..., een grote schoft)
* in rang boven anderen verheven (de Grote Heer)
* hooggeplaatst (met grote heren is het..., groot zijn met iemand)
* van plaats en ruimte (een huis met grote tuin)
* en zo zijn er nog vele....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijvoorbeeld iemand is groot: dat betekend dat hij is: de combinatie van hoog,lang en breed of een bi-combinatie hiervan.