Zijn persoonlijkheidsstoornissen ziektes?

Er wordt in de context van persoonlijkheidsstoornissen nog wel eens gezegd: "Vergeet niet, het is een ziekte en geen keuze."

Is er bewijs dat dit zo is en dat niet eerder andersom is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, zet me weer eens aan het denken. Heb het nu bij twee mensen om me heen meegemaakt die zich niet helemaal lekker in hun vel voelen zitten ofwel zoekende zijn in hun leven naar datgene wat hen voldoening geeft. Al zoekende komen ze bij therapeuten terecht en beiden kregen als diagnose een "afwijking".De een ADHD en de ander borderline. En beiden lijken erg op mij en ik heb geen van tweeen. Ik denk dat het een excuus is om verder te gaan met het uit de weg gaan van verantwoordelijkheden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewijs... wat is bewijs. Lalena, als je er van uitgaat dat mensen zich laten diagnosticeren omdat ze dan lekker door kunnen leven zonder verantwoordelijkheden, vraag ik me af hoe een baby er voor kiest om niet aangeraakt te willen worden, of waarom een peuter in een volstrekt normaal gezin er voor kiest om 50 x per dag hysterisch te worden, of hoe een kind van 12 er voor kiest om in paniek onder een tafel te gaan zitten wiegen als het te druk wordt.
Ik ken veel mensen voor wie de diagnose een bevrijding was, en niet van hun verantwoordelijkheden. Ik heb ook Borderline van redelijk dichtbij meegemaakt (bij een tante, één van de 10 kinderen in een verder behoorlijk doorsnee jaren 30-gezin zonder stoornissen) en dat is een vreselijke stoornis en geen mode-stempeltje. Nog voordat iemand ooit van Borderline gesproken had, wist iedereen dat ze 'niet spoorde'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Walgelijke reactie! Alsof men er voor kiest om met een dergelijke stoornis door het leven te gaan. Ik meldt deze reactie en hoop dat deze dan ook snel wordt verwijderd. Ook ik heb dergelijke personen in mijn directe (familie) kring. Ik stoor me dan ook uitermate aan deze reactie. De vraag zelf vind ik overigens ook niet al te chique.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een goede vraag en de reactie van Lalena niet zo verwonderlijk. Stippel begrijp ik ook. In veel gevallen is het maar gelukkig dat er tegenwoordig een diagnose mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Totdat je hetzelf meemaakt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hidde, vind je mijn reactie walgelijk? Waarom? Omdat ik dit twee keer heb meegemaakt op deze wijze wil niet zeggen dat alle mensen met een persoonlijkheidsstoornis zo zijn, integendeel. Zoals momopoyolo aangeeft zal een baby niet uit eigen wens niet aangeraakt willen worden en nog meer van die voorbeelden. Vind het erg kortzichtig om zo te oordelen over "men" terwijl ik het over twee specifieke gevallen had in mijn kring. En neigt ook naar censuur als je een voor jou afwijkende mening verwijderd wilt hebben.

Antwoorden (14)

wie zou daar nou voor kiezen, niemand die bij vol verstand is toch?
als je ziekte definieert als malfunctioneren van geest en/of lichaam, dan is een persoonlijkheidsstoornis zeer zeker een ziekte.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet hoe je de vraag begrijpt, maar ik bedoel de keuze om bepaald gedrag te gaan vertonen, bijvoorbeeld als reactie op een omgeving waarin je je bevindt, om dan uiteindelijk met dat gedrag door te gaan, terwijl het niet meer relevant is, door gewijzigde omstandigheden. Ik zeg dus niet keuze om zo te zijn zoals mensen zijn die last hebben van een persoonlijkheidsstoornis, maar wel ooit een keuze om die 'richting' op te gaan, althans ik zeg het niet, ik vraag het me af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag het me ook af. Het is plausibel om te denken dat een redelijk gewoon of bij veel mensen aanwezig karaktertrekje wordt uitvergroot zodat het in een ziektebeeld van persoonlijkheidsstoornis valt. En daar vervolgens je leven op inrichten. Er zijn nergens zoveel kinderen met ADHD, PDDNOS, ADD en wat nog meer of aalthans dat stempel opgedrukt krijgen. En die kinderen weten niet beter dan dat al het andere eromheen aangepast wordt ipv dat zij moeten aanpassen. Ik zeg niet dat dit voor iedereen geldt maar wel voor een minderheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wel voor een minderheid, maar pas op dat je de stand van de wereld niet afmeet aan je eigen omgeving, want het beeld dat jij schetst herken ik totaal niet. Trek eens een tijdje intensief op met iemand met zo'n mooie afkorting en kijk dan eens of je nog steeds vindt dat er niks aan de hand is, voordat je oordeelt.
ronron1212
13 jaar geleden
Persoonlijkheidsstornissen zijn geen keuze
Het zijn ziektes of als je wilt afwijking in de hersens. Iemand met een persoonlijkheidsstoornis heeft een mankement waar andere zich vaak aan ergeren of storen.
Je hebt hierin lichte en zware afwijkingen. Persoonlijkheid storingen kunnen ook onstaan in je jeugd door geestelijke mishandeling of verkrachtingen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de Amerikaanse criteria voor persoonlijkheidsstoornissen (Uit DSM IV) luidt juist: 'Het duurzame patroon is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel (bijvoorbeeld drug, geneesmiddel) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld schedeltrauma)." Dus wat voor afwijking in de hersenen? Spreek je dan over een persoonlijkheidsstoornis of over hersenbeschadiging?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me dat er geen hersenbeschadigingen worden bedoeld, die zouden wellicht aantoonbaar met scans of andere tests gemaakt kunnen worden. Dat is ook juist het probleem met persoonlijkheidsstoornissen, het is meer analyse en een voor een een mogelijkheid uitsluiten totdat je bij de best passende stoornis komt. Ik heb het al een paar keer om me heen gezien. Mensen zijn altijd zoekende en lijken wel blij te zijn met het opgeplakt krijgen van een labeltje en gaan zich ernaar gedragen lijkt het wel.
World Health Association heeft nog steeds geen eensluidende definitie voor het begrip ""ziekte"" gedefinieerd.
In Nederland is men geneigd om zaken die vermindering van het gevoel van welzijn en van voorbijgaande aard zijn, als een ziekte te beschouwen.

Een persoonlijkheidsstoornis is een afwijking. Men kan leren ermee te leven, maar het is niet te genezen.
De effecten op het gedrag van b.v een borderliner zijn medicamenteus en via het verstand van de betreffende te minimaliseren, maar de afwijking blijft.

Een psychopaat, iemand bij wie de gewetensvorming niet op gang is gebracht, heeft een afwijking. Dit is geen ziekte.

Dit is een belangwekkende discussie. Psychiaters, verbonden aan tbr klinieken kunnen daar b.v. verschillend over denken. De een denkt dat een behandelde psychopaat kan genezen, die denkt dat het een ziekte is.
De ander ziet het als een afwijking, en kiest derhalve voor longstayverblijven waar de mensen levenslang moeten verblijven.

Persoonlijk denk ik dat een persoonlijkheidsstoornis bepalend is voor de persoon, niet te genezen, en geen ziekte.

Toegevoegd na 17 minuten:
ER is zeker al het nodige onderzoek verricht. Daar is o.a. onderstaande checklist uit voortgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te genezen zeg je, maar het zal toch ooit ergens door gekomen moeten zijn, is daar eigenlijk wel voldoende over bekend? Dat met medicijnen (farmacologische behandeling) is natuurlijk de huidige consensus (naast cognitieve therapieën e.d.), maar dat lijkt me niet hetzelfde als de conclusie dat iets niet te genezen valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg naar bewijzen overigens en niet naar onderzoek. De door jou genoemde checklist is een diagnostisch hulpmiddel bij het vaststellen van psychopathie, maar voor zover ik kan nagaan blijkt er niet uit wat de oorzaak is van deze eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je wat moet lezen over onderzoek. Het is wel gedaan.
De checklist is een resultaat van onderzoek. Lees bv publicaties van de psychiater Van Marwijk, van de Mesdagkliniek. Als iemand de kenmerken van de checklist heeft, dan is hij een psychopaat. Het enige wat ik geleerd heb in de jaren dat ik op de Hondsberg heb gewerkt is, dat de ontbrekende gewetensvorming ertoe leidt dat het ""ik"" in de mens en de lustbeleving een grotere rol gaat spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt met wat je zegt Ineke, maar ik zie onderzoek en bewijs niet als hetzelfde. Ja, als aan X voldaan wordt kun je over Y spreken, bijvoorbeeld als iemand aan de checklist voldoet kun je over psychopathie spreken. Ook zal de ontwikkeling van het geweten (of het gebrek daaraan) ongetwijfeld het nodige te maken hebben met die aandoening. Waar ik echter naar zoek is of er ook uitkomsten zijn uit onderzoek die aantonen dat de psychopaat ooit zo geworden is (door omstandigheden, slechte jeugd of vul maar in), of die juist aantonen dat deze persoon zich op basis van vrije keuze zo ontwikkeld heeft (of een andere uitkomst natuurlijk). Dat laatste is dus waar ik met deze vraag benieuwd naar ben en dat mis ik in je antwoord. De min hier is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is heus veel over gepubliceerd, vooral van de zijde van de TBR klinieken. Maar dan moet je maar in de bibliotheek gaan zoeken.
Uit mijn antwoord kan je zien dat er in de ontwikkeling van de persoon iets vreselijk fout is gegaan.
ronron1212
13 jaar geleden
mlodewijk Beste er is veel onderzoek gedaan naar borderline het kan worden veroorzaakt door sexueel misbruik en door geestelijke mishandeling op jonge leeftijd maar je kunt het ook zo krijgen. Borderline is geen spelletje maar een heftige persoonlijkheidsstoornis. Mensen maken hierover echt geen komedie. Het is een lijdensweg voor deze mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarde Ronron1212, Ik heb niets gezegd over komedie, ik heb niets gezegd over spelletjes. Daarnaast heb ik hierboven heel duidelijk uitgelegd dat ik niet zozeer benieuwd ben naar onderzoek, maar naar wat eruit is gekomen.
Er is in de psychiatrie nauwelijks sprake van bewijzen, meestal komt men niet verder dan aannames.
Als je daar prijs op stelt kun je een persoonlijkheidsstoornis dus zien als een persoonlijk accessoire, maar ik betwijfel of je die patiënten daar recht mee doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of er een bewijs is.
Ik ken de onderzoeken en de uitkomsten daarvan niet.

Zelfs is het niet duidelijk wat dat precies is: een persoonlijkheidsstoornis.

Is een sociaal fobie [of een ander fobie] een persoonlijkheidsstoornis?
Mijn man had dat jarenlang en heeft vervolgens jarenlang als therapeut gewerkt om te proberen mensen daarvan af te helpen als ervaringsdeskundige.
Bij sommigen lukte dat, bij andere niet.
Zit dat als foutje in de hersenen?
Is het aangeboren of ontstaan?

Men weet het nog niet.

Wel weet ik dat er tegenwoordig een steeds groter aantal (ik noem dat) Hoofdletterafkortingen benoemd worden, als ziekte waaraan een mens kan lijden.
En dat ik in veel gevallen twijfel of dat inderdaad niet een opluchting is om daar zelf geen verantwoording meer voor te hoeven hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nog geen sluitende definitie gevonden voor het woord " ziekte".
Als je ziekte van een mens zou definieren als een ongewenste verstoring van de normale situatie, dan is een persoonlijkheidsstoornis zeker een ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongewenst door wie, de patiënt of de omgeving? Hebben we het hier over hetzelfde? Ik zeg niet dat het voor alle situaties waar sprake is van een persoonlijkheidsstoornis geldt dat de persoon ervoor heeft gekozen, ik vraag me alleen af in hoeverre de wijze heren en dames die de standaardwerken hebben samengesteld de mogelijkheid hebben onderzocht (en wat daarvan de uitkomst was) dat er sprake zou kunnen zijn van bewuste keuzes als (gedeeltelijke) oorzaak van de stoornis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn voorbeeld van de definitie:
Ongewenst op de eerste plaats door de (volwassen) patient.
Overigens kan de omgeving van onberekenbaar of egocentrisch gedrag er ook veel last van hebben.
Bij kinderen die de "ongewenstheid" nog niet goed kunnen beoordelen op de eerste plaats de ouders, dus omgeving. Wat betreft bewijzen over bewuste keuzes kan ik je niet verder helpen. Wel kan ik me voorstellen dat in sommige gevallen daar mede sprake van kan zijn, maar dat dit niet in eerste instantie tot de oorzaak van het gedrag terug gevoerd mag worden.
Ja, persoonlijkheidsstoornissen zijn ziektes.
Wanneer iets jou je anders laat gedragen dan jij zelf wilt, of het niet eens door hebt, is het een ziekte.
Waarom zouden mensen ervoor kiezen om zich te gedragen alsof ze een persoonlijkheidsstoornis hebben?
Ik ken toevallig iemand die schizofreen is en geloof me die jongen doet het echt niet voor de grap.
Ook ken ik een jongen die in z'n slaap de hele nacht lang schreeuwt op de muren slaat dingen sloopt etc en dan doet ie ook niet voor de grap.
Je zal altijd mensen er tussen hebben die niet 100% eerlijk zijn, en misschien wel helemaal niet; maar als je niet faked en echt een stoornis hebt is dat wel degelijk te zien als een ziekte, of mentale afwijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk in de psychiatrie en wat je veel ziet is dat men er uiteraard niet voor kiest maar dat het wel kan voortbestaan uit bepaalde patronen of gezinsstructuren, dat het er (stiekem) is ingegroeid zeg maar.

Dit gaat dan over allerlei psychische (en psychiatrische) ziektebeelden.

Er zijn wel voorbeelden van dat je er vanaf kunt komen maar vaker blijft het bij handvatten en andere maatregelen die je kunnen helpen ermee te leren omgaan.
Voor sommigen kan het ook genoeg zijn te weten dat ze kunnen verklaren waar sommige dingen vandaan komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
met dat het er stiekem is ingegroeid bedoel ik eigenlijk dat je er zelf niet zo heel veel aan kan doen dat het ontstaat of er is. (als je er zelf mee te maken hebt kun je denk ik alleen maar hulp inschakelen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Besef dat vrijwel elke psychische aandoening een soort uitvergroting is van 'gewone' emoties. Het wordt een aandoening/ziekte op het moment dat het zodanig is dat je dagelijks functioneren belemmert.
Iedereen is weleens somber, maar als je zo depressief bent dat je niet meer in staat bent uit bed te komen, dan is het een heel ander verhaal en kun je het als ziekte kwalificeren.
En om het te vergelijken met iets fysieks: als je stofwisseling goed verloopt, is dat prima. Als je darmen op hol slaan en de stofwisseling daar ineens heel erg snel gaat, noem je dat een aandoening: diarree.

De aanname 'een stoornis is een keuze' wekt bij mij de indruk dat het iets is waar je controle over hebt, terwijl het centrale probleem misschien juist wel is dat je die controle niet hebt.

Wel is het zo dat persoon X eerder zal neigen naar stoornis Y en persoon Z eerder naar stoornis A, maar dat komt door een bepaalde gevoeligheid denk ik, zoals bepaalde mensen als ze verkouden worden geheid ook voorhoofdsholteontsteking krijgen (dat is ook geen keuze...).

Bedenk ook: de psychiatrie is een vrij vage wetenschap.
Als je in diagnostisch materiaal kijkt, zie je vaak een rijtje symptomen, zeg 10, en dan moet iemand duidelijk last hebben van minimaal 5 symptomen om de genoemde stoornis te hebben.
Vaak passen mensen daar niet of niet helemaal in, of hebben ze 3 symptomen van het een en 2 van het ander.
Dan komt de prachtige diagnose 'persoonlijkheidsstoornis NAO', waarbij NAO staat voor 'Niet anders omschreven'.
Oftewel: er is wel iets maar we weten er geen etiketje op te plakken.
Misschien wel een beetje zoals de huisarts zegt: neem een paracetamol en een kop hete thee en blijf een dagje in bed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft: "De aanname ‘een stoornis is een keuze’ wekt bij mij de indruk dat het iets is waar je controle over hebt, terwijl het centrale probleem misschien juist wel is dat je die controle niet hebt." De kern van mijn vraag is nu juist dat ik wil weten of het omgekeerde (zoals ik in de vraag ook zeg: "Het is een ziekte en geen keuze") niet net zo goed een aanname is, daarom vraag ik naar bewijs. Ik begrijp inmiddels dat het niet zo heel zwart-wit ligt met dit soort zaken. Even terugkomend op het citaat dat ik hierboven plaatste, ik neem niet aan dat een stoornis een keuze is. Daarbij komt dat ik het heel specifiek over persoonlijkheidsstoornissen had, waar inderdaad die NAO ook nog bijhoort. Het is goed mogelijk dat het centrale probleem bij dergelijke stoornissen is dat je die controle niet hebt zoals jij schrijft, maar dat is wederom de kern van wat ik wil weten, bewijs is dan een hard en absoluut (als in zwart-wit) woord, maar is er bewijs dat die controle er niet is, of er nooit geweest is voordat de stoornis ontstond. Deze vraag wordt me niet in dank afgenomen zie ik al, in ieder geval bedankt voor een bruikbaar antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het probleem vooral in de formulering zit.
Bij 'keuze' denk ik aan (minimaal) twee opties waar je vrij uit kunt kiezen. En ik denk dat juist die keuze [in gedrag / gevoel] er niet is bij een persoonlijkheidsstoornis: een 'normaal' persoon reageert op een prikkelige opmerking met een vraag als 'hoe bedoel je dat?', die kan overwegen dat iemand misschien iets anders bedoelt dan gezegd.
Iemand met een persoonlijkheidsstoornis denkt misschien (ietwat gechargeerd): zie je wel, ze moeten me niet, niemand houdt van me; hij hoort er ook bij - ze zijn allemaal tegen me; wie ben jij wel dat je dat zegt; enz. En bewijs voor de aandoening an sich - sja, de psychiatrie werkt met lijsten symptomen, juist omdat je pakweg een dwangmatigheidsstoornis niet in het bloed of op een röntgenfoto kunt zien zoals een ontstekingsreactie of een botbreuk. Dus er valt sowieso niets te 'bewijzen' anders dan door observatie - en dan heb je vastgesteld hoe iets NU is, hoe het komt is alweer een heel andere vraag. Maar ik ben ervan overtuigd dat het krijgen van zo'n aandoening geen 'keuze' is omdat een keuze voor mij automatisch verbonden is met vrijheid van kiezen, en die heb je niet als je zo'n stoornis ontwikkelt. Net zo min als je ervoor kiest om griep te krijgen, dan zeg je ook dat het een ziekte is, en niet dat het een keuze is (even los van bepaalde vreemde vraagstellers die willen weten hoe je koorts kunt opwekken en dergelijke ;-p).
Het woord zelf zegt het al het is een stoornis en derhalve geen ziekte. Vergeet niet dat men in algemene zin bijzonder weinig van de hersenen weet en dat de opname van stoornissen op de DSM lijsten nogal te wensen overlaat.

Ter indicatie. ADHD bijvoorbeeld is zonder enig wetenschappelijk bewijs opgenomen op de DSM lijst na een committee meeting van de A.P.A. by showing off hands. Een ordinaire ja en nee stemming dus. ADHD is daarmee op de DSM lijst gekomen en de voorschriften van de bijbehorende medicatie heeft een onevenredige vlucht genomen in de afgelopen jaren. 'Patiënten' dienen te voldoen aan een aantal criteria waarvan de vaststelling gebeurt door de omgeving van de patiënt. Dit is subjectief en afhankelijk van de omgeving van de patiënt.

Tevens is er door dezelfde A.P.A. een stemming geweest of homoseksualiteit op de DSM lijst thuis hoorde als zijnde een psychiatrische aandoening. Als de handen telling die dag anders was geweest, dan had de homoseksuele mens nu bij de psychiater aan de remmers gezeten om hun lusten te onderdrukken en had men nu gesteld dat homoseksualiteit een psychiatrische aandoening is, die medicamenteus prima te verhelpen is.

Per saldo worden er dus aandoeningen verzonnen waarna daar medicatie voor wordt ontwikkeld. Dit is bedrog. Als u verdere verdieping wilt in dit soort zaken dan is Prof.Dr. Verhaegen een goed uitgangspunt.

De farmaceutische industrie is een zeer grote en machtige industrie met omzetten die het BNP van menigeen land overschrijden. Het is een industrie die aantoonbaar burgers gekocht heeft van de voormalige 'DDR' teneinde in de onwetendheid van deze mensen hen als proefkonijn te misbruiken.

Wilt u een nog beter beeld van de farmaceutische industrie dan kunt u zich nader verdiepen in de recentelijke gebeurtenissen rondom Tamiflu en de houding van de WHO daarin die de voorwaarde dat bij een pandemie er sprake dient te zijn van massale sterfte heeft weggenomen, en wel een maand voor de verkoop begon. De hele lobby voor Tamiflu is gefinancierd door, jawel de farmaceutische industrie.

Vergeet niet dat een psychiater iemand is die heeft aangetoond dat hij/zij in staat is om een bepaalde studie af te ronden en niks meer of minder. Het feit dat iemand een psychiater treft zegt helemaal niet dat dat een goede psychiater is. Het effect dat gesorteerd wordt is vaak een placebo effect. Men kan een verhaal kwijt en krijgt aandacht en dat lucht op. Na de medicatie die volgt is men gauw zichzelf niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel goede vraag waar ik me ook al een tijdje mee bezig hou, het is makkelijk zomaar deze mensen in een hokje te plaatsen, er een etiket op plakken en klaar.
Want dat willen we tegenwoordig maar al te graag!
Ook hebben we er allemaal namen aan gegeven, namen voor bedacht, dit nog verdeelt in types of combinaties met andere stoornissen.
Maar er is geen mens het zelfde, ieder mens is uniek, kijk maar hier op g.v. er is bijna geen antwoord of reactie het zelfde en ieder ziet de wereld op zijn manier, hebben we dan niet allemaal wel een stoornis?
Of juist een afwijking ten opzichten van de ander?
De een meer als de ander!
Indien er van de 100 mensen er 60 een stoornis hebben, dan zijn deze normaal en hebben de andere een stoornis!
En wat is normaal en is iedere afwijking er van dan een stoornis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn allemaal uniek.
Mooi antwoord.
Plus.
ronron1212
13 jaar geleden
Heb je ervaring met deze mensen ik wel ben er zelf mee getrouwd geweest Met de juiste hulp kunnen deze mensen een ook voor hun zelf een prettiger leven hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar ronron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede visie! Mensen hebben hokjes nodig, maar het plaatsen van hokjes verandert de mensen niet die je erin plaatst...
Ja, een persoonlijkheidsstoornis is een ziekte. Soms aangeboren, soms ontwikkeld. Een aantal zijn met behandeling in min of meerdere mate te behandelen.

Trek eens een poosje met mensen op met een dergelijke stoornis, en dan niet voor een uurtje, en trek dan (opnieuw) je eigen conclusie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een persoonlijkheidsstoornis kan niet aangeboren zijn aangezien een pasgeborene nog geen persoonlijkheid heeft ontwikkeld. Dit gebeurt tijdens de jeugd, en dus pas als iemand een volledig karakter heeft ontwikkeld (gemiddeld pas rond het 21e levensjaar) kun je in theorie een persoonlijkheidsstoornis vaststellen.
Het is een persoonlijkheid met bepaalde kenmerken, waar wij voor hebben besloten het etiket 'ziek' op te plakken. Dus het is wel een ziekte in het opzicht dat het minder goed functioneert in de maatschappij. Het is geen ziekte in het opzicht dat elke persoon een persoonlijkheid heeft, met karakteristieke kenmerken, en dat we toevallig grenzen daarin trekken maakt het niet absoluut goed of slecht.
Maar een keuze is het nooit. Als een persoonlijkheidsstoornis een keuze zou zijn, zou dat betekenen dat ook een 'normaal' persoon ervoor zou kunnen kiezen een borderliner of een schizoide persoon te worden. Net als homoseksualiteit - als mensen er van overtuigd zijn dat homo's hetero kunnen worden, kun je een hetero dus ook een homo maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijkheidsstoornissen zou ik meer als symptoom willen zien dan als ziekte, er ligt veelal een vervelende oorzaak onder zijn, dat kan een psychiatrische ziekte zijn maar ook een PTSS (post traumatische Stress Syndroom)
De grenzen tussen wat je wel of niet ziekte kunt noemen is niet zo eenvoudig, omdat je veel gradaties hebt, naast veel soorten persoonlijkheidsstoornissen.
Over een ding is men het eens, je kiest er niet zelf voor om een persoonlijkheidsstoornis op te lopen, het komt niet zelden voort uit een overlevingsmechanisme die beslist
-op dat moment- noodzakelijk was.
Dit mechanisme kan zo ingebakken raken dat -terwijl het gevaar geweken is- het je persoonlijkheid beschadigd heeft.
Het is dan een litteken wat mischien nooit helemaal weg zal trekken.
Zoals een oud litteken soms kan ontsteken en pijn doen, zo kan -maar dan veel heftiger- een trauma of ander onbehandeld psychisch lijden mede persoonlijkheidsstoornissen veroorzaken.

Het is wel verstandig om de schuldvraag bij deze problematiek weg te halen, niemand zit er op te wachten.
Bovendien kan onterecht schuldgevoel de zaak verergeren.