Waarom worden cola-blikjes van aluminium gemaakt?

Het gewicht maakt toch niet uit?

Edit, ja het is wel aluminium, er staat op mijn euroshopper blikje cola light:

Gerecycled materiaal (alu)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
18.1K

Het beste antwoord

Het verschil in gewicht tussen aluminium en ijzer is behoorlijk groot. Bij bulk productie en vervoer merk je dat zeker.
Daarbij is aluminium wanneer het eenmaal uit bauxiet is gewonnen gemakkelijker te verwerken dan ijzer. Het heeft een lager smelt punt, is veel lichter, heeft veel minder last van corrosie en buigt veel gemakkelijker. Om van ijzer een blikje te vouwen vergt veel meer energie dan met aluminium en de resten zijn goedkoper af te voeren en om te smelten in nieuwe rollen aluminium.
Een blikje van ijzer is ook net een paar graden moeilijker open te maken met 1 vinger aan een klein lipje dan een aluminium blikje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Een blikje is een cilindervormig of doosvormig stuk blik of aluminium waarin dranken houdbaar worden gemaakt en bewaard. Het is een alternatief voor en flesjes van glas of plastic. Blikjes kunnen makkelijk worden vervoerd zonder te breken, in tegenstelling tot glazen flesjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is toch geen alluminium hoor, dat is dun en hoogwaardig staal, zeer dun zelfs, dunner wellicht dan een scheermesje...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nietes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die blikjes zijn wel degelijk van aluminium.
Het gewicht maakt zeker wel uit.
Wat dacht je van transportkosten en maximaal laadvernogen van vrachtwagens / vliegtuigen?

Bovendien sjouw je je anders een breuk na een middag boodschappen doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een leeg blikje weegt nix, en een vol blikje wel. Die breuk krijg je dus vast niet van het blikje, eerder van de inhoudt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een blikje weegt niet niks.
Hoogstens is het gewicht laag.
Denk eens op grotere schaal.
Denk eens 100 pallets colablikjes in een vliegtuig. Wat denk je dat het scheelt aan brandstofkosten of het een blikje cola is of een flesje cola? (en wat die breuk sjouwen betreft, je hebt een punt, wellicht een minder goed voorbeeld van mij)
Het zal vast wel plaatstaal zijn. Met een extruder worden de blinkjes hieruit 'getrokken' (ge-extrudeerd). Aluminium zou veel te duur zijn voor een wegwerp-blikje!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn sterrenbeeld heb je goed geraden. Nu de rest nog ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
is wel aluminium. zelf nog gezien bij "how it's made" pasgeleden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ge-extrudeerd wordt een blikje in elk geval niet. Staven worden ge-extrudeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ah, dan ben ik de naam kwijt voor de techniek waarbij ze deze vorm uit een plaat duwen.
Ik heb even bij de AH gekeken en er staat recyclable steel op de blikjes van Euroshopper...

Aluminium is bijna niet door de magneet uit het huishoudelijk afval te trekken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar daarvoor staat er tussen van die "recycle" pijltjes ALU, wat betekend dit dan?
De meeste metalen verpakkingen (90 procent) zijn gemaakt van staal. Het overige deel bestaat uit aluminium.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is licht. En het kost bijna niks om het weer om te smelten tot een nieuw blikje. Een metalen blikje kost beduidend meer energie om te maken.

Of ijzer makkelijker uit het afval te krijgen is betwijfel ik, aluminium heeft een veel lagere smeltpunt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is wel alluminium hoor, en dit komt omdat dit geen smaak afgeeft aan het drankje [denk aan roest] en staal wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is gemaakt van aluminium (met 1 L) omdat dat bij een relatief lage temperatuur van 660 graden smelt, vergeleken met ruim 1000 graden voor blik. Daarnaast reageert aluminium nauwelijks met zuren (cola heeft een pH van 4) waardoor de beschermende coating die op blik toegepast zou moeten worden overbodig is. Dit heeft allemaal te maken met kostenefficient produceren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb dit net eens uitgezocht met een magneet.

Aluminium is niet magnetisch en staal wel. Als je een klein magneetje op het cilindrisch vlak en de onderkant houd, trekt deze aan. Als je de magneet nu op het bovenste gedeelte houd (deze met het lipje), trekt deze niet aan. Ik vermoed dat ze het bovenste deel uit alu maken omdat dit makkelijker te vormen is, en makkelijker open te krijgen.

Wat ik niet weet, is of deze verbinding eigenlijk contactcorrosie kan opwekken na lange tijd?