Wat is het oudste "iets"?

Wat is het oudste stofje/overblijfsel dat ooit is gevonden p aarde enin het heelal?

De kosmische achtergrondstraling is het oudste overblijfsel. Het is de warmtestraling die is uitgezonden tijdens de oerknal, zo'n 13,7 miljard jaar geleden.

Tijdens een van zijn tripjes vond de Engelse amateurfossielzoeker Jamie Hiscocks een barnsteen. Dit is versteend hars. Hij bracht het fossiel bij onderzoeker Martin Brasier van de Universiteit van Oxford. Brasier maakte met speciale apparatuur foto’s van verschillende lagen van de steen en kwam zo tot zijn ontdekking: in de barnsteen zat een spinnenweb en dat bleek 140 miljoen jaar oud. Het oudste dat tot nu toe gevonden is. De vorm en de structuur van het web bleken hetzelfde te zijn als spinnenrag van de hedendaagse kruisspin. Een teken dat de spin al vele miljoenen jaren leeft. Al eerder vonden onderzoekers een spinnenweb binnenin een barnsteen van 130 miljoen jaar oud. In dit web zaten zelfs nog een aantal prooien. De onderzoekers kwamen zo tot de ontdekking dat bepaalde insecten in die tijd ook al leefden. De onderzoekers hopen nog meer fossiele stenen te vinden, het liefst met prooi.