Hoe snel evolueert intelligentie?

Is er bijvoorbeeld een tijdslijn te maken van wanneer we over bepaalde zaken begonnen na te denken?

En hoe gaat zich dat in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid evolueren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De denkende mens is in al die jaren niet veel intelligenter geworden, echt grote denkers zijn van alle tijden. Wel is het zo dat we onszelf meer trainen en het daardoor lijkt of we de laatste jaren veel slimmer geworden zijn. Onze kennis neemt enorm toe maar het zou m.i. onjuist zijn dat te wijten aan evolutionaire intelligentie-toename. Wel is het zo dat intelligentie beter ontdekt en gemonitord wordt. Ook scoren mensen hoger op intelligentietests dan vroeger. Dat heeft wellicht te maken met dat we meer vertrouwd zijn met dit soort tests en ze daardoor beter maken. De mensen worden gemiddeld langen en hun levensverwachting is toegenomen. Dat komt door inzicht in voeding en gezondheid, dus kennistoename en het benutten daarvan. Dus van een echte evolutie in de intelligentie zou ik niet durven spreken. Maar zou je uitgaan van evolutie, mag je dan over een tijdspanne van enige duizenden jaren wel conclusies trekken? Ik vind van niet. Als de mens zo intelligent is dat hij zichzelf niet uitroeit, kunnen we hopen dat we wat intelligenter met onze aarde omgaan, anders kon wel eens de conclusie zijn dat intelligentie tot autoanihilatie(zelfvernietiging) leidt. De Bijbelspreuk, "kennis doet smart vermeerderen " zien we dan in de praktijk zijn waarheid voltrekken. Deze spreuk is echter 3000-5000 jaar geleden al opgetekend. Ik vind dus dat we niet veel intelligenter geworden zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100