wordt de relativiteit theorie ooit de relativiteit wet ?

het is toch afdoende bewezen dat het klopt
je spreekt toch ook over zwaartekracht wet en niet over zwaartekracht theorie

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een theorie kan zijn opgebouwd uit een verzameling wetten of juist zijn afgeleid uit de uitkomsten van een natuurwet.

Het beste antwoord

Nee, dat zal nooit gebeuren.

Een theorie is een verklaringsmodel, opgesteld om een verklaring te geven voor waarnemingen en om eventueel voorspellingen aan te ontlenen die kunnen worden getest.

Een wet is een geconstateerde verhouding, bij voorbeeld dat de opwaartse kracht die een voorwerp ondervind bij onderdompeling in een vloeistof gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. Dat verklaart niets maar geeft een verhouding weer.

Een theorie is dus eigenlijk een model om wetmatigheden (wetten) te verklaren en zal dus nooit zelf een wet worden.
rose
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de heldere antwoord.

Andere antwoorden (2)

De relativiteitstheorie is omvangrijker dan die ene bekende formule.
Het zal in de wet val alles een significante plaats innemen.
Ondanks dat de relativiteitstheorie blijkt te kloppen zijn er implicaties die soms nog niet begrepen worden.
Einstein was zijn tijd ver vooruit.
Veel van zijn theorie is de basis van natuurkunde wetten.
Mede door het aantonen van het Higgs Boson, weten we meer (of minder niet) van de zwaartekracht.
We kunnen pas een wet daarover opstellen als alle daaruit voortvloeiende gevolgen ingevangen en begrepen zijn.

Deze theorie is altijd een DEEL theorie geweest en dan kun je het moeilijk een wet noemen.

Houd daarbij in het achterhoofd dat veel mensen deze theorie reduceren tot een formule maar ook een formule is geen wet, het is (deels) de onderbouwing daarvan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De relativiteit is een principe (auto beweegt ten opzichte van boom, is net zo goed ter verdedigen als boom beweegt ten opzichte van auto). De relativiteitstheorie is een theorie die dit principe verenigt met andere op het eerste gezicht tegenstrijdige principes. Omdat er nog losse eindjes en meer principiële tegenstrijdigheden zijn (Non lokaliteit (verstrengeling) en relativiteit gaan bijvoorbeeld niet zo goed samen.

De relativiteitstheorie is wat minder een open deur dan "de" evolutietheorie, waarvan je de principes als vaststaand of feit kunt beschouwen. Soorten zijn veranderlijk en van generatie op generatie we weten hoe de eigenschappen zijn vastgelegd in genen. Ten tijde van Darwin wist men nog niet van genen, laat staan hoe ze functioneren. Men had dus geen idee, hoe die eigenschappen van generatie op generatie veranderden. Indertijd had de evolutietheorie nog een stukje onverklaard mechanisme en dat maakte het een theorie.

Als we een echte theorie van alles zouden hebben waar alle tegenstrijdigheden uitgehaald zijn en die liefst ook nog wat natuurconstanten via de theorie kan uitrekenen, dan zou je misschien van een afgeronde reeks feiten kunnen spreken.

Er zijn overigens al veel exotische zwaartekrachttheorieën of benaderingen, maar vooralsnog is zwaartekracht de meest mysterieuze "kracht". Volgens de algemene relativiteitstheorie is het namelijk niet eens een kracht, zoals elektrische, sterke en zwakke wisselwerking.