Wie is de uitvinder van de atoombom?

Poetin dreigt met atoombommen en gaf vorig jaar nog beelden vrij van een ontploffing van een bom uit 1961 die 3300 keer zo verwoestend was dan de atoombom die op Hiroshima viel in de Tweede Wereldoorlog. Al dat geweld... pff. Wie is de uitvinder van de atoombom?

2 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

Dat was Robert Oppenheimer die later veel spijt had van zijn uitvinding. Hij dacht dat deze nooit gebruikt zou worden. Hij werkte voor de VS. https://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Oppenheimer
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Het was een club van mensen die de atoombom hebben uitgevonden. Het Manhattan project. Daar was Opperheimer directeur. Hij was een van velen die daar werk aan verricht heeft
Pieterke
2 jaar geleden
Dat Klopt @Thecis, dat blijkt ook uit de link
Het is moeilijk om één uitvinder van de atoombom aan te wijzen, omdat de daadwerkelijke atoombom is ontwikkeld in het kader van het Manhattan project, waar 1000en mensen aan werkten, en die ook vele 'deeluitvindingen' deden.
De eerste die echter bedacht dat een atoombom mogelijk was, en ook degene die samen met Einstein de Amerikaanse overheid suggereerde om zo'n bom te ontwikkelen was de Hongaars-Amerikaanse natuurkundige Leo Szilard.
2 jaar geleden
Zes 'vaders en moeders' (5 mannen, 1 vrouw) zijn de uitvinders) van de atoombom. In alfabetische volgorde::
1. A.H. Compton (Arthur Holly Compton). In 1922 ontdekt hij het comptoneffect en kreeg de Nobelprijs in 1927. Werkte van 1942 tot 1945 aan de ontwikkeling van de kernbom.
2. E. Fermi (Enrico Fermi). In 1938 Nobelprijs fysica. Bouwde in 1942 de eerste uranium-grafietzuil, waarin voor het eerst een beheerste kettingreactie werd opgewekt. Naar hem is het element fermium genoemd.
3. E.O. Lawrence (Ernst Orlando Lawrrence). Construeerde in 1929 het cyclotron (waarin experimenten met deuteronen en het maken van kunstmatige radioactieve elementen). In 1939 Nobelprijs natuurkunde. Naar hem is het element lawrencium genoemd.
4. L. Meitner (Lise Meitner). Zij ontdekte eind jaren 30 diverse radioactieve elementen. Ontving in 1966 de Enrico Fermi-prijs.
5. J.R. Oppenheimer (Julius Robert Oppenheimer). Was directeur van het Manhattan-project dat de kernbom verwerkelijkte - steunend op het werk dat in andere laboratoria reeds was verricht. Ontving de Enrico Fermi-prijs.
6. H.C. Urey (Harold Clayton Urey). Ontdekker van deuterium; kreeg in 1934 Nobelprijs voor scheikunde. Was van 1940 tot 1945 directeur van het War Research Atomic Bomb Project aan de Columbia University (New York).
Bron: Winkler Prins encyclopedie. Lemma: overzicht uitvinders.