Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel procent dna deel je met een halfzus?

Onlangs heb ik een dna test laten uitvoeren om vast te kunnen stellen of ik en mijn zus volle of halfvolle zussen zijn. Hieruit is gebleken dat de overeenkomst 12.3% is. We delen dus niet dezelfde vader. Nu vraag ik me af of die 12.3% niet heel erg weinig is voor halfzussen? Zijn we überhaupt zussen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
Tja als je daarbij nog bedenkt dat we 98% DNA delen met een aap is deze uitkomst ten opzichte daarvan wel heel bijzonder. Hoe je zoiets moet lezen is dus de vraag.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@erotisi
Er wordt getest op specifieke genen. Niet het volledige DNA.
erotisi
3 jaar geleden
Je schrijft 'dan delen we dus niet dezelfde vader' maar is er ook een kans dat je niet dezelfde moeder deelt?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Met een halfzus is dat ongeveer 25%. Als jij en je 'zus' ongeveer 12,5% delen, dan is zij mogelijk jouw nicht of tante.

Als je ouders, of andere familie van hun generatie, nog leven dan kun je proberen er via gesprekken achter te komen hoe het in elkaar steekt en wat er vroeger gebeurd is. Kom je er via praten niet achter, dan je wellicht via extra dna-testen met allerlei familieleden proberen erachter te komen wie dan wel de meest directe familie is.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Met name die tweede alinea is een goede aanvulling ! (+)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik snap de berekening van die 25% voor halfzussen en 12.3% voor tante/nicht. Maar we hebben echt beide dezelfde moeder. Helaas kunnen we er niet via dna van moeder achterkomen ivm dat ze overleden is. Ook de vermeende vader volgens zeggen kunnen we niet mee testen. Dus best ingewikkeld om erachter te komen hoe het zit.
Er zijn enkele mogelijkheden als de overeenkomst met jouw zus 12,5% is,
Gesteld dat jouw vader en moeder voor 100% vaststaan:
1. Jouw halfzus is verwekt door een oom van jouw vader; of
2. Jouw halfzus is verwekt door de grootvader van jouw vader; of
3. Jouw halfzus is verwekt door de vader of de zoon van de (spreekwoordelijke) melkboer.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing