Wat zyn praktijk voorbeelden van yin-yang?en hoe leg je een kind duidelijk wat het betekent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Yin-Yang is de dualiteit die we op aarde in alles terugvinden.

Dag/nacht
Man/vrouw
Zomer/winter
Jong/oud
enz. enz.

Het een kan niet bestaan zonder het ander. Het houdt elkaar in evenwicht en vormt dus zo een eenheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yin en Yang zijn tegenstellingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het universum worden bepaald door de voortdurende wisselwerking tussen 2 oerprincipes. Zo ook de mens.

Ongeveer 3000 voor Chr. schreef Fu Hsi een boek “de I Tjing, of het Boek der Veranderingen” waarin hij in 64 hoofdstukken de 64 verschillende niveaus en stadia van energie heeft toegelicht. het idee hierachter is dat alles dat kan bestaan is ontstaan vanuit één universele bron van energie. Deze universele bron van energie, die Tao wordt genoemd, is het begin van alles dat bestaat, inclusief het universum zelf, de sterren, de planeten, de aarde, de natuur, de mens, het lichaam enzovoort.
Hetgeen dat verschil maakt tussen het één en ander is slechts de manier waarop de energie zich manifesteert op dat moment. De éne universele bron manifesteert zich in haar twee tegenpolen Yin en Yang.

Yin is het vrouwelijke, het negatieve, het ontvangende, het chronisch, het gevolg. Yang is het mannelijke, het positieve,het scheppende, het acute, de oorzaak.

Wanneer Yin en Yang met elkaar in evenwicht zijn is men gezond, zo niet, dan wordt men ziek. De steeds maar in beweging zijnde energie wordt Chi genoemd of ook wel Qi.
Er zijn verschillend vormen van lichaamsbeweging, acupunctuur en voedingsleer die gebaseerd zijn op dit principe

Volgens de oude Chinese voorstelling wordt de beweging van de allesomvattende natuur (Hemel, Aarde en alles wat zich daarop bevindt en leeft), de Dao, bestuurd door de krachten van Yin en Yang. Een goede balans tussen Yin en Yang brengt harmonie en voorspoed, een slechte brengt onheil. Overigens is zo\'n goede balans niet statisch: er zijn tijden waarin Yin prevaleert, afgewisseld door tijden waarin Yang de boventoon voert.

Volgens de traditionele Chinese wetenschap bestaat het universum uit een kringloop van (levens)energie. Die energie wordt Qi of Chi genoemd. Deze energie bestaat uit een negatief en een positief deel, waarin Yin staat voor het donkere, de schaduw en Yang voor het lichte, de zon. Alles om ons heen, de dingen, onze gedachten en onze gevoelens zijn het resultaat van de wisselwerking van tegengestelde krachten. De witte stip in het zwarte gedeelte van het Yin Yang teken en de zwarte stip in het witte gedeelte geven aan dat iets nooit helemaal Yin of helemaal Yang is. Het betekent ook dat er een drang is om elkaar aan te vullen oftewel het zoeken naar evenwicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Yin en Yang 1 waren, was het teken grijs en dat zou nogal saai zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Las alleen de 2e vraag.

Warm - Koud
Donker - Licht
Blij - Boos